Waarom verkopen snackbars in het midden en noorden geen stoofvlees?

Ik was laatst 2 weken op vakantie in het noorden van ons land ik wou daar in een snackbar een frietje stoofvlees pakken maar deze verkochten zij niet. Op de terugreis wou ik het proberen in een snackbar in het midden van het land deze verkoopte ook geen stoofvlees over de frieten.
Toen ik in de meivakantie in heerlen was verkochte ze wel stoofvlees.
Waarom verkopen ze in het midden en noorden geen stoofvlees?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K
Amadea
11 jaar geleden
Die worden niet in snackbars verkocht.
ronron1212
11 jaar geleden
Limburg en brabant zijn dan waarschijnlijk uniek in heb het nog nooit ergens gezien.

Het beste antwoord

Het is een typisch gerecht uit het zuiden van het land. Dit komt omdat dit de grens met Duitsland is en daar komt het oorspronkelijk vandaan. De 'Sauerbraten' is zo'n typisch gerecht uit Nortrhein-Westfalen, de grensstreek die grenst aan Limburg. In Limburg heet het ook 'zuurfleisch' en de naam zegt al waar het vandaan komt. Het wordt hier ook vaak 'zoervleisj' genoemd.

Deze zogenaamde streekgerechten komen echter vaak, nadat ook andere Nederlanders ermee in aanraking gekomen zijn, in de andere provincies op tafel. Vooral als het lekker gevonden wordt. Zo zal het ook over de grens gegeten zijn en omdat Limburgers daar vaker komen werd het ook hier geïntroduceerd en lekker gevonden. Het zuurvlees wordt nu ook al vaak in tijdschriften/ kookboeken voorgesteld als recept en hoe meer het nagekookt wordt in de rest van nederland, hoe eerder de kans dat ook hier de snackbars het zullen aanbieden.
Ik woon in de randstad en was enkele jaren teug verbaasd toe ik op de markt bij de slager balkenbrij zag liggen in de slachtmaand. Ik kende dit alleen uit Brabant en Friesland ( die ik daar echter niet zo lekker vindt doordat ze er daar rozijnen bijdoen). Ik was toen één van de weinigen die het kocht. Vorig jaar kon de slager het al niet meer genoeg bijkrijgen en moest je er vroeg bij zijn.
Toen was het ook hier bekend bij de mensen.
Zo zal het ook wel met het stoofvlees gaan.
Onbekend maakt onbemind en eenmaal bekend en gewaardeerd, daar springt de horeca op af.

Het kan alleen even duren voor het volop bekend én verkrijgbaar is.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat men dat daar niet kent. Stoofvlees is iets Limburgs.
Elke streek kent zijn eigen gerechten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een frietje stoofvlees kennen wij echt niet alleen in het zuiden. Als ik in Amsterdam ben, of Utrecht, eet ik daar altijd heerlijk een patatje stoofvlees (zoals het daar heet).
Waarschijnlijk kennen ze het nog niet overal in Nederland, dat zal tijd nodig hebben, maar zeker niet alleen bij ons in het zuiden.