Is fruit en groente uit de supermarkt (Lidl, Albertheyn) even gezond als die van de natuurwinkel?

Fruit en groente is toch bespoten en anders geweekt met gifstoffen? Is dat niet schadelijk voor je gezondheid op latere leeftijd? Zoja moet je dus alleen biologisch eten om gezond te zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Komt uit de zelfde groothandel.
Wil je echt onbespoten ga dan zelf kweken of naar een zelfstandige teler

Het beste antwoord

Biologische groenten/fruit zijn op volledig natuurlijke wijze geteeld en gezaaid. Bij de teelt worden dus geen kunstmatige bestrijdingsmiddelen gebruikt. Ook zaken als kunstlicht en kunstmest worden hier niet of zeer spaarzaam gebruikt. Genetische manipulatie is uit den boze.
In Nederland wordt erop toegezien dat biologische producten die als zodanig op de markt verschijnen, dit ook daadwerkelijk zijn. Hierom wordt het biologische groen dan ook voorzien van het EKO keurmerk.

De organische landbouw is vergeleken met de conventionele landbouw een stuk minder belastend voor het milieu. Er worden namelijk geen pesticiden ingezet die zorgen voor de verontreiniging van niet alleen de grond, maar ook het grondwater, met schadelijke chemische stoffen. Hierdoor nemen zowel de watervastheid als de voedingswaarde van de grond af. Dankzij de mobiliteit van grondwater, kunnen ook nog eens diverse voedselketens besmet raken. Er zijn veel studies naar gedaan en naar voren kwam het feit dat organisch geteelde groenten significant minder pesticiden bevatten.

Daar komt nog bij dat biologisch geteelde groenten/fruit worden vaak in het land van herkomst geconsumeerd. De weg van grond tot mond is dus korter en het scheelt veel CO2 die vanwege het transport van invoer de atmosfeer ingeblazen wordt.

Uiteindelijk komen de pesticiden terug in de mens. Is het niet direct door eten van besproeide groenten/fruit dan is het wel indirect door het eten van vlees/vis.
Dát pesticiden niet goed zijn voor de mens, is zonnenklaar.
De stoffen worden gemaakt om te doden.
Een stelselmatig teveel een pesticiden leidt dan ook tot gezondheidsproblemen als kanker, luchtweginfecties, miskramen, depressies en neurologische schades.
Hoewel het risico voor iemand die normaal eet acceptabel is (groenten en fruit altijd goed wassen voor gebruik)!
lopen de boeren zelf het meeste risico. Met name groenten/fruit uit Zuid-Amerika bevatten hoge concentraties pesticiden.

Er bestaat geen noemenswaardig verschil in voedingswaarde met beide soorten.
Wát wel onomstotelijk vast staat, is dat biologische groenten minder ongewenste stoffen als zware metalen bevatten. Ook zijn ze vaak noodgedwongen verser omdat er geen conserveringsmiddelen gebruikt worden.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je alles goed wast is er niets aan de hand hoor
Er zitten net zo veel vitamines in als ongespoten fruit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gif trekt in het fruit, en zit zelfs in fruit dat een dikke schil eromheen heeft, dus met wassen krijg je dat echt niet allemaal weg.
Biologische producten zijn niet gezonder dan gewone producten. Voor de gezondheid hoef je dus niet naar de natuurwinkel. Wel kan het zijn dat biologische producten milieuvriendelijker zijn geproduceerd.
bamibal
11 jaar geleden
Wetenschappers zijn er nog niet helemaal uit of biologisch geteelde groenten en fruit daadwerkelijk gezonder zijn dan niet-biologische. Maar er zijn wel degelijk gradaties van vervuilde, ofwel waar meer gifstoffen in de lanbouw gebruikt worden, groenten en fruit. De nieuw Voedsel en Waren Autoriteit heef een overzicht op haar website van supermarkten die de schoonste waar aanbieden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat er geen grenzen meer zijn op de wereld, komen vaak groente en fruit uit vanuit een ver buitenland naar ons toe.
Hoe hun zijn omgegegaan met bestrijdingsmiddelen, weten we niet.
Regelmatig komt er in het nieuws, dat in sommige landen, er te veel en zelfs hier verboden ,bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.
Steekproeven wijzen soms uit dat er meer dan 3x zoveel als toelaatbare gif, op groente en fruit zitten.
In een natuurwinkel loop je dit risico niet.
Ook is groente en fruit uit deze winkels ,niet gekweekt met kunstmest, maar met organische mest, dat de kwaliteit en de smaak ten goede komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn ook stemmen die zeggen dat planten die van nature resistent ziin meer natuurlijke gifstoffen bevatten en daarom minder gezond zijn. In de praktijk zijn microben gevaarlijker voor je gezondheid en dan meestal microben op vlees en vooral vis.