Waarom is het eten van aardappels vlees en groenten typisch Hollands eten?

Ook bij stamppot wordt gezegd: 'Hollandse pot', maar in het buitenland wordt toch ook zó gegeten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Overigens is in de echte Hollandse keuken de van oorsprong Zuid-Amerikaanse
aardappel een hoofdbestanddeel. Het klassieke Nederlandse hoofdgerecht bestaat uit aardappelen-groente-vlees. In de winter eet elke Nederlander de zogeheten stamppotten, op basis van aardappel met een groente: boerenkool of zuurkool met worst, of hutspot met een bal gehakt. Altijd met een smeuïge jus overgoten. Het is een van de redenen om uit te zien naar de winter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De Nederlandse keuken blinkt uit in saaiheid... Dus maken we aardappels vlees en groenten tot een Nederlandse uitvinding, bij gebrek aan beter... We moeten toch wat hebben? Dan maar aardappels vlees en groenten als nationaal gerecht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal je tegenvallen. In de Skandinavische landen, Duitsland en Engeland inderdaad nog wel, (Oostblok ook denk ik), maar ga je zuidelijker dan staat er steeds vaker brood bij het warme eten, pasta of rijst op tafel. Het eten van gekookte aardappels, gekookte groente en een lapje vlees waarvan de jus over de rest van het eten wordt gegooid om de boel een beetje smeuiig te houden, is echt iets uit deze contreien.

En een echte Hollander maakt er dan op zijn bord zijn eigen stamppot van : vlees in kleine stukjes, jus er over, en prakken maar. Heerlijk ! Lekker stevige, voedzame en vaak relatief goedkope kost, die erg thuishoort in het Nederland van pakweg voor en rond de oorlog.

Dat we het Hollandse pot noemen heeft vooral te maken met het feit dat we die term gebruiken om het contrast aan te geven met niet-van-origine Hollands eten, hoewel de manier warop we hier macaroni, spaghetti en niet te vergeten Rijssttafel maken, eigenlijk ook uitgesproken Hollands is. Maar aardappels, vlees en groente is nu eenmaal ons 'culinaire hoogstandje' (waar we ons, zeker voor de stamppotten, beslist niet voor hoeven te schamen !)

En net zoals wij wel eens pizza, nassi, gebakken aardappelen met spareribs, couscous of engelse pies eten, eten ze in andere landen ook wel eens aardappels met groente en vlees. Met een dikke kans dat ze het daar niet 'Hollandse Pot' noemen. Maar als ik macaroni maak met ham en kaas, eten we ook geen Italiaans, een hartige taart is geen Franse keuken, al komt de quiche lorraine daar vandaan, en noem ik niet alle kleine gehaktballetjes Zweedse kötbullar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het verschil zit hem vooral in de kruiden. Dat maakt het verschil!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Spanje eten ze groenten, salade, bonen, enz. als eerste gerecht. Als tweede komt er vlees, vis, rijst o.i.d. op tafel. Dus alles samen op één bord, dat gebeurt niet in Spanje en ik geloof in andere Mediterrane ook niet.
En ze hebben daar veel meer variatie in het eten, en ze nemen er meer de tijd voor. Zowel voor de bereiding als het opeten zelf. En gekookte aardappelen krijg je in Spanje niet vaak op je bord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we de aardappels zelf konden telen ( we hadden niet het klimaat en de rijstvelden om rijst te eten) vanwege de vitamine v.d. aardappel werd het hier het volksvoedsel. We waren altijd goed in landbouw, moesten ook vanwege het koude klimaat voedzaam, calorierijk voedsel eten met veel koolhydraten en zodoende was de aardappel en groente dagelijkse kost. Dit is ons met de paplepel ingegoten, dus komt het nog steeds veel op tafel in ons land. Het is ook deel van onze cultuur, net zoals rijst eten bij de Aziatisch cultuur hoort als pasta bij Italië.
amc
14 jaar geleden
Typisch Nederlands komt vaak uit andere landenEten, kleding, de inrichting van het huis. De hele dag gebruiken Nederlanders spullen die hun wortels hebben buiten Nederland. Veel van wat de Nederlanders ‘typisch Hollands’ noemen, is van oorsprong buitenlands. Ze hebben er dan wel hun eigen draai aan gegeven.

Aardappels
Overigens is in de echte Hollandse keuken de van oorsprong Zuid-Amerikaanse
aardappel een hoofdbestanddeel. Het klassieke Nederlandse hoofdgerecht bestaat uit aardappelen-groente-vlees. In de winter eet elke Nederlander de zogeheten stamppotten, op basis van aardappel met een groente: boerenkool of zuurkool met worst, of hutspot met een bal gehakt. Altijd met een smeuïge jus overgoten. Het is een van de redenen om uit te zien naar de winter.