Waarom heten gemengde stukjes vruchten fruitsalade?

Ik vraag me dat eigenlijk al heel lang want er zit helemaal geen sla of iets dergelijks in.

Toegevoegd na 1 uur:
Voor de duidelijkheid vergeet mijn 1e uitleg want die klopt niet!
Het valt mij op dat het woord salade vaak toegepast wordt,b.v aardappelsalade,maaltijdsalade, veel vis soorten salade enz. Vroeger was het volgens mij een mix van rauwe groentes en/of sla soorten met of zonder een sausje maar dat heb ik dan vast helemaal verkeerd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

In zalmsalade zit ook geen sla. Slaolie heeft ook niets met sla te maken maar met slaan, de manier waarop de olie gewonnen is uit de grondstof. 'Salade' betekent eigenlijk gezouten spijs en bestond oorspronkelijk uit gezouten vlees of vis met groente.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk, dát is het juiste antwoord van Keesvi! +
Hij was sneller dan ik met antwoorden :-) "Salade" heeft dezelfde oorsprong als andere woorden die afstammen van 'zout', in Latijn 'salis', zoals "salaris" (zout was zo kostbaar vroeger dat het gebruikt werd als betaalmiddel)
In veel andere talen gebruik je een vergelijkbaar woord voor "salade": 'Salad' in het Engels, 'ensalada' in het Spaans, 'salade' in het Frans, 'Salat' in Duits... en allemaal hebben te maken met het gebruik van zout.
Later kregen zo'n beetje alle gerechten waar ingrediënten bij elkaar werden gemengd de aanduiding "salade", zelfs gerechten die niet hartig maar juist zout waren, zoals een fruitsalade.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Keesvi + Ik ben blij dat jij snapt wat ik bedoel nu na jaren weet ik eindelijk wat salade betekend! Ik begrijp ook dat je met het laatste zoet bedoeld;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou de mingever uit willen leggen waarom je die geeft ajb?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Gabi: bedankt voor je aanvullende uitleg.
@Vlindertje: het is ontzettend leuk om te weten wat de oorsprong van woorden en uitdrukkingen is. Daardoor kun je ze beter gebruiken en het helpt vaak ook als je communiceert met mensen die van oorsprong een andere taal spreken en van daaruit redeneren. Gabi is zo'n voorbeeld, als ie me niet euvel duidt. ;-) + voor je goede vraag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:-D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor je duidelijke antwoord, kort maar krachtig en daar heb ik wat aan,niet die ellenlange antwoorden zodat ik het 10 keer over moet lezen om het te begrijpen;-)

Andere antwoorden (4)

Omdat het woord salade niet voor sla staat. Wij koppelen het wel vaak aan sla maar het woord salade zelf star voor een mix van groente of fruit met eventuele dressing.

Dus sla alleen is geen salade. Meng je het met komkommer en andere ingredienten, dan heb je een salade. Een mix dus. En het zelfde geldt voor fruit..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet dat sla geen salade is,ik noemde een voorbeeld.
Helaas begrijp ik de rest van je uitleg niet.
Het heet eigenlijk Macedonia. Dat is een italiaans voorgerecht dat bestaat uit stukjes groenten en fruit. dit werd ook wel fruit bowl of fruit salad genoemd omdat je het net als salade als voorgerecht kunt eten.
Maar de benaming is gewenning geworden maar het is niet juist..

Toegevoegd na 1 minuut:
en de sla zoals wij het kennen is lettuce in het engels. een krop sla...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ maar la macedonia is een nagerecht..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja sorry. dat bedoelde ik dus. maak die fout wel vaker :)
Vraag je om sla dan krijg je een groentesoort die echt sla heet, het is zeg maar de familienaam van de soort.
Zo heb je ; kropsla, veldsla, friseesla, molsla, ijsbergsla enz.

Vraag je om een 'salade' dan krijg je een vorm van gemengde producten met een dressing om het meer smaak te geven of de smaken te veranderen, zodat het niet steeds hetzelfde smaakt.

Daar komt ook het woord salade vandaan. deze naam danken we aan de Romeinen.
Zij gebruikten de eetbare delen van planten die niet hoefden te worden gekookt en ze strooiden er alleen wat zout over. Ze noemden dit; 'herba salata'. 'Herba' staat voor kruid. Zo'n simpele salade werd gegeven voor de hoofdmaaltijd, om de mond te verschonen en te verfrissen.
Het heeft tot de 18e eeuw geduurd voor de verfijnde salade zijn intrede deed.
Aan het Franse hof hielden zich gespecialiseerde koks alleen maar bezig met salades en slasauzen.
Door de grote Franse keukenmeesters van de 19e eeuw
werd er onderscheid gemaakt tussen enkelvoudige, gemengde en samengestelde salades.
Deze verdeling wordt nog steeds in de meeste kookboeken aangehouden.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een + van mij want, weliswaar in dezelfde richting, vullen we elkaar mooi aan.
Fruitsalade is sowieso misleidend. Het woord salade is afgeleid van sal=zout, salade betekent dus letterlijk zout gerecht.