Is vlees en melk samen nuttigen bij een het eten en drinken slecht voor je?

In het jodendom moeten vlees en melk absoluut gescheiden blijven bij een maaltijd. Maar waarom zou het slecht voor je zijn? en zijn er ook niet joden die dat doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.7K

Antwoorden (2)

Dat is niet omdat het voedingstechnisch ongezond zou zijn maar omdat vlees en melk niet gemengd morgen worden: "Kook geen bokje in de melk van zijn moeder" (Deut. 34:26). Dit verbod komt driemaal voor in de Tora. Eén van de belangrijkste en meest ingrijpende voedingsvoorschriften in de Joodse wet is het scheiden van melk en vlees. Vlees kan niet in boter worden gebraden. En er kan geen toetje bereid van melk worden gegeten indien men vlees heeft genuttigd in de maaltijd ervoor. Dit heeft ook praktische gevolgen zoals het hebben van bijna twee gescheiden keukens. Wat zijn de achtergronden van dit gebod?

Meer info: http://eten-en-drinken.infonu.nl/bereiding/33301-kosher-eten-scheiden-van-melk-en-vlees.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oeps
Inmiddels opgelost... :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lol.... wil je overigens nog een potje om te kijken wie er nu echt de beste is ;-)
Misschien niet heel gepast, maar als mannen veel melk en vlees eten/drinken krijgen zij zure sperma. Dit heeft echter verder geen invloed op de gezondheid. Over de godsdienstige kern van dit verhaal weer ik alleen niets af.