Een emulgator is een stof die helpt bij het mengen van twee stoffen die normaal gesproken niet of moeilijk mengbaar zijn. Op die manier wordt een emulsie gevormd.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je was me voor. +1
Vloeistof en vet kan je niet met elkaar mengen, olie gaat bijvoorbeeld gewoon weer bovenop water drijven. Maar door er een emulgator aan toe te voegen kunnen de twee bestanddelen toch gemengd blijven.
Een emulgator is dus een stof die helpt bij het mengen van twee ingrediënten die normaal gesproken niet of moeilijk mengbaar zijn. Een bekend voorbeeld is mayonaise: om azijn met olie te mengen wordt lecithine uit eigeel als emulgator gebruikt.
Amadea
11 jaar geleden
Een emulgator zit niet alleen in eten, maar kan overal gebruikt worden om een oplossing stabiel te houden. Op die manier is de vloeistof boven in de fles hetzelfde als onderin. Anders zou je 2 of meer laagjes krijgen. onderin de zwaarste stoffen en bovenin een laagje water of alcohol of ander oplosmiddel. In shampoo zit dus ook emulgator, zou die er niet inzitten dan moet je iedere keer de fles heel goed schudden om de stoffen weer gemengd te krijgen.
anneliez