De oorzaak van vermoeidheid ligt zelden bij een tekort aan vitaminen. Bij een gevarieerde voeding en een normaal werkend lichaam kan onmogelijk een tekort aan vitaminen ontstaan zodat hierdoor ernstige vermoeidheid optreedt.
In sommige situaties wordt de vraag naar vitaminen hoger;
Roken bijv. verhoogt de behoefte aan vitamine C.
Ijzertekort idem dito of zwangerschap.

Indien je van jezelf weet dat je niet dagelijks voldoende verse groenten en fruit eet en je last hebt van klachten als ; verminderde afweer, reumatische klachten, bloedend tandvlees en slapeloosheid, dan kan een tekort aan vitamine C. de oorzaak van vermoeidheid zijn.

Vitamine C is noodzakelijk voor de aanmaak van beendercollageen en kraakbeen, de opname van ijzer uit voedingsmiddelen en de opbouw van het verdedigingssysteem (de afweer).

Op deze site kan je een voedingstest doen om te bekijken hoe het met jouw vitamine inname gesteld is. Hierbij kan je ook advies krijgen, welke supplementen je nodig kunt hebben.
http://www.fitforme.nl/
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, vitamine C helpt tegen:

Weerstand

Vitamine C is belangrijk voor het immuunsysteem en dus voor je weerstand

Anti-oxidant

Vitamine C is een anti-oxidant dat de gezonde cellen in ons lichaam beschermt tegen vrije radicalen. Wanneer we veel van ons lichaam vragen, zoals bij sport, stress of zwaar lichamelijk werk kun je baat hebben bij extra anti-oxidanten uit groente, fruit of supplementen

Botten, bloedvaten en huid

Vitamine C is betrokken bij de vorming van collageen, een belangrijk onderdeel van de huid dat elasticiteit en stevigheid geeft. Het houdt de spieren soepel en houdt de gewrichtsbanden, de pezen tussen de botten en het tandvlees sterk.

Bij vermoeidheid

Wanneer je weinig vitamine C binnenkrijgt, kun je je moe voelen. Bij vermoeidheid kan extra vitamine C zinvol zijn.

Voor energie

Vitamine C is betrokken bij het vrijmaken van energie en heeft een functie in het zenuwstelsel.

Stress

Als je regelmatig stress hebt, kan de behoefte aan vitamine C verhoogd zijn. Extra vitamine C kan in deze behoefte voorzien.

Roken

Het is bekend dat rokers een verhoogde behoefte aan vitamine C hebben. Extra vitamine C kan in deze behoefte voorzien
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom een min?
Dat ligt eraan waar je vermoeidheid door veroorzaakt wordt.
Komt de vermoeidheid door te weinig vitamine c, dan helpt het natuurlijk.
Komt de vermoeidheid door te weinig ijzer, dan kan het helpen doordat je door extra vitamine c meer van de ijzer opneemt.

Komt de vermoeidheid door een ernstige ziekte, slecht functioneren van een orgaan, psychische problemen, ed., dan hoeft het helemaal geen verschil te maken als je extra vitamine c neemt.