Kan je een appel nog eten nadat je hem als batterij hebt gebruikt?

Als je met een appel of citroen etc. Zink en koper erin steekt krijg je een batterij, maar kan je dat fruit daarna ook nog opeten? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat denk je zelf...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij vraagt het niet voor niets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zie mijn antwoord voor de chemische werking van de appelbatterij. Hetzelfde werkt voor alle fruitsoorten als er maar genoeg zuur in zit.

Het beste antwoord

Hoe ontstaat de stroom in de appelbatterij:

Aan de zinkpool vindt de volgende halfreactie plaats waarbij zinkatomen als reductor reageren en elektronen afstaan (ladingen tussen haakjes):

Zn -> Zn(2+) + 2 e(-)

De koperpool werkt alleen maar als geleider om de elektronen weer op te vangen uit de oplossing. Aan de koperpool vindt de volgende halfreactie plaats tussen hydroniumionen uit het fruitzuur in de appel en de elektronen geleverd door de zinkpool.

2 H3O(+) + 2 e (-) -> H2 + 2H2O

Met andere woorden. Door het gebruik als batterij gebeuren er twee dingen met je appel:
1. Het fruitzuur in de appel wordt langzaam geneutraliseerd, dit levert de energie.

2. Zinkionen worden opgelost in de appel.

Het eerste zal ervoor zorgen dat de appel haar kenmerkende zure smaak op den duur verliest.
Het tweede is zorgelijker. Vrije zincionen in oplossing zijn ernstig giftig en reageren met je maagzuur (zie bron).

Zolang je de appel niet heel lang als batterij hebt gebruikt zullen beide effecten minimaal zijn. Ik zou hem nochtans niet meer eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jawel hoor. Je loopt alleen het risico dat je wordt opgewekt à la Frankenstein.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja natuurlijk kun je de appel nog eten.de smaak zal wellicht veranderd zijn,maar dat vraag je niet.hij zal je waarschijnlijk ook minder energie geven,die is al verbruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hahaha hoe kom je erop+je
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Totale onzin. De energie die wij van een appel krijgen komt voornamelijk voort uit de fruitsuikers in de appel. Deze worden niet gebruikt voor het opwekken van de stroom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(^_^)