Heeft Engeland ook drop?

Heeft Engeland drop of alleen Engelse drop of helemaal geen drop? Ik ga naar een gastgezin en ik moet wat cadeautjes kopen dus kan ik drop als cadeautje geven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of ze in Engeland drop hebben, maar bepaalde soorten snoep die ze in een land niet hebben, worden vaak als niet lekker ervaren. Dus als ze geen drop kennen is de kans groot dat ze het niet lekker vinden.
Bron: ex-schoonzus die in Zwitserland woont, waar ze geen drop kennen en het ook niet lekker vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tip: stroopwafels, hagelslag, speculaas. In het buitenland niet of nauwelijks verkrijgbaar en 'heel bijzonder', past iets meer bij de algemene smaak. Haal bij de Xenos een 'oudhollands' koekblik met klompjes en molentjes en stop het daar in. Succes gegarandeerd.

Antwoorden (8)

Voor zover ik weet hebben ze GEEN drop in Engeland. Als ze het al hebben, dan is het import van Haribo. (wat engels drop betreft ben ik niet zeker)

Zoute drop hebben ze al helemaal niet.

Andere dingen die je kan overwegen is goudse kaas, dat hebben ze daar soms wel, en dan ook heel duur.
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
En ik ken genoeg engelsen die drop wel lekker vinden ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bijvoorbeeld ;-)
Of ze alleen Engels drop hebben weet ik niet, maar mijn ervaring is wel dat bijna alle buitenlanders drop niet echt lekker vinden. Dat is kennelijk een cultuurgebonden smaak. Maar er zijn natuurlijk ook zat uitzonderingen, en het is wel een erg Nederlands cadeautje. Hagelslag is ook erg Nederlands, en dat vinden de meeste buitenlanders wel erg lekker. En bloemen of een Delftsblauw klompje doet het meestal ook goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
soort van het heet daar lickerish ofzo en heeft het een iets andere smaak. dit hebben ze o.a. ook in amerika an canada. maar de drop in nederland is wel anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Licorice...
HeerVoldemort
11 jaar geleden
...liquorice ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oeps... even opgezocht, mag beiden. Pfff! ;-)
De drop zoals wij die kennen is in Engeland niet erg bekend.

Er zijn echter engelsen die er dol op zijn. Toen ik vorig jaar naar Thailand ging en bij een hotel boekte met een engelse eigenaar vroeg hij me of ik een zak zoute drop voor hem mee wilde brengen, was hij dol op.
't Is tevens één van de weinig buitenlanders die ik ooit ben tegengekomen die zoute drop lekker vindt, de meesten trekken een heel vies gezicht als ze het eenmaal in de mond hebben.

Als je op zoek bent naar een leuk en eetbaar hollands cadeautje neem dan stroopwafels mee. Mijn ervaring is dat zo goed als iedereen daar dol op is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw antwoord wilde ik ook geven. Mijn australische nicht en haar gezin proefden dapper een (zoet!) dropje maar de zwarte kleur maakte al dat ze er moeite mee hadden. Stroopwafels vonden ze heerlijk (bitterballen ook trouwens LOL).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grinnik, ik had het met een stuurman op een bootje op een rivier in Botswana. De man nam heel graag een dropje aan, maar ik heb nog nooit iemand zo benauwd zien kijken als hij toen het dropje in zijn mond zat.
We hebben hem gezegd dat als hij het niet lekker vond hij het gewoon moest uitspugen, dat was ook een dilemma voor hem: voedsel uitspugen of iets heel smerigs opeten...
Hij heeft het toch uitgespuugd :)
Nee, de Engelsen zijn juist erg verbaasd als ze horen dat we 'zoute drop'lekker vinden en dat drop hier als favoriet snoepgoed geldt en in allerlei smaken, vormen en kleuren te koop is. De Winegums kennen ze wel maar niet onze drop. Hij heet daar liquorice maar de naam betekent meer 'zoethout'.

Over het algemeen vinden ze het echter wel lekker als ze het eenmaal proeven. Ik ga vaker naar Canada en ik moet altijd voor mijn familie daar (als echte Hollanders gebleven) natuurlijk drop meenemen. Inmiddels kan ik ook voor hun Canadese vrienden/buren drop meenemen als ze weten dat ik weer kom. Zelfs op de luchthaven kon ik er wel eens een douanebeambte mee 'omkopen' toen hij zakjes zag liggen in mijn tas. Hij kende de drop uit een bezoek aan Nederland.

Wat ook altijd een goed typisch Nederlands meebrengsel is; De echte Hollandse chocolade van Droste of Verkade,
ook Nederlandse tulpenbollen zijn gewild bij mensen met een tuin of balkon. Je kunt die echter beter kopen op de luchthaven want dan zijn ze gekeurd voor export. De gekeurde bollen hebben ze niet overal en buitenlanders doen hier moeilijk over ivm ziekten die hun grond kunnen besmetten.
amc
11 jaar geleden
ja hoor, dan heet het liquorice !

Toegevoegd na 2 minuten:
wat ze vast erg waarderen als cadeautje is bijvoorbeeld stroopwafels, mijn engelse vrienden vinden het zálig !

Toegevoegd na 7 minuten:
de drop in engeland is niet wat wij engelse drop noemen..., ook zoute drop hebben ze niet.
de engelsen die drop eten kennen qua smaak alleen wat wij kennen als zoete drop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jawel, maar niet de drop die wij kennen. Dat is licorice, en dat vind ik persoonlijk een beetje op laurierdrop smaken maar is van de zoethoutwortel, net als bij ons.

Het zogenaamd Engels drop dat we hier kennen heet in Engeland 'allsorts', maar als je dat in Engeland zegt dan kijken ze je wel aan van 'waar heb je het over'. Overigens is allsorts wel uitgevonden in Engeland dus zo gek is het nog niet. ;-)

(De grote grap is dat ik zelf engelsman ben maar sinds vandaag weet ik dat Engels drop echt uit Engeland komt.)

Toegevoegd na 1 minuut:
... en als je het weten wilt: engels drop vind ik smerig (die plaatjes op wikipedia van engels drop vind ik gruwelijk om te zien) en Nederlands zoute drop vind ik heerlijk! Het is maar dat je het weet ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry voor mijn geleuter-antwoord ;-)
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Jaaaaah...maar Engels drop IS dan ook erg vies! haha
Drop is eigenlijk typisch Nederlands. Je doet ook bijna nooit iemand van buitenlandse komaf een plezier met drop.
Het is nergens mee te vergelijken, rubberachtig zodat de smaak er vaak niet eens meer toe doet. Ze vinden het (meestal) afschuwelijk!