Welke tonijn is met uitsterven bedreigd? Kan je nog zonder wroeging tonijn kopen of bestellen in een restaurant? En hoe zit het zalm?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Welke tonijnsoorten geschikt zijn, staat in de tonijnwijzer omschreven. Hier staat o.a. ook de vangstwijze omschreven.
Ook info over diverse zalmsoorten zul je hier vinden:
http://www.goedevis.nl/project/userfiles/TONIJNwijzer_GoedeVIS_StichtingDeNoordzee.pdf

Andere nuttige sites zijn:
www.wfn.nl
www.fairfood.org
www.noordzee.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In 2007 zijn de laatste blauwvintonijnproducten uit de Nederlandse supermarkten verwijderd. In 2008 zijn de meeste supermarkten gestopt met overbeviste geelvintonijnsteaks [8]. Ook volgens de ISSF wordt blauwvintonijn uitsluitend vers aangeboden en niet meer in blik in de supermarkten [9]. Sommige supermarkten geven aan dat ze uitsluitend nog Albacore tonijn verkopen[10]. Echter, op etiketten van tonijn in blik wordt meestal niet aangegeven om welke soort het gaat en soms wordt er misleidende informatie gegeven[11]. Een probleem blijft de illegale, ongereguleerde en ongerapporteerde vangst van tonijn.

De International Union for the Conservation of Nature, een internationaal samenwerkingsverband waar overheden, ngo's en wetenschappers deel van uitmaken, waarschuwt dat vijf van de acht soorten tonijn met uitsterven bedreigd zijn. De drie andere blauwvintonijnsoorten doen het niet veel beter zodat de kans dat supermarkten in 2020 nog tonijn verkopen klein is als er niet snel iets verandert, aldus IUCN.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wat de zalm betreft hier ook is de wilde zalm op uitsterven,er wordt wel veel zalm gekweekt maar deze is niet zo lekker als de wilde zalm.
fremar