Hoe maak je 'beef jerky'?

Na mijn bezoek aan Zuid-Afrika ben ik verslaafd geworden aan 'beef jerky' ofwel 'biltong'. Aangezien het aardig wat kost in de supermarkt of een enkele slager die het verkoopt ben ik van plan zelf beef jerky te maken.
Maar welk vlees kan ik het beste gebruiken en waar koop ik dit? Natuurlijk vlees van de koe (ookal wordt in Afrika ongeveer elk dier wel omgetoverd in 'Jerky'), maar welke kwaliteit en welke dikte is het beste.
Normaal wordt het gedaan in speciale droogrekken waar het in hangt voor een paar dagen maar ik moet het doen met een elektrische oven.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
6.4K

Het beste antwoord

Beef jerkey wordt gemaakt van mager rundvlees. Je kunt hiervoor rosbief, biefstuk of magere runderlappen gebruiken. Het is zaak dat deze in dunne plakjes/strips worden gesneden van ong. 3-5 mm. dik, het beste laat je dit door de slager doen. Snij het in elk geval altijd dwars op de vezel of met de vezel mee.

Het vlees moet marineren dus maak je een marinade waarin alles ondergedompeld kan worden...maak dus niet te weinig.
Enige ideeën voor vochtige smaakmakers; Terriyakisauce, BBQ sauce, honing, Worcestershire sauce, whiskey, Kikkoman lite sojasauce, omdat deze niet zoveel zout bevat. Deze samen vermengd geven al een lekker marinade

Je kunt ook een simpelere maken van; veel balsamicoazijn met Kikkoman lite soyasauce, honing, bruine suiker, een scheutje sherry of Marsalawijn. die kruidt je alleen met flink wat knoflookpoeder. Doe er wat water bij als je het te zout vindt smaken. Doe geen vet of olie bij de beide marinades.
Je kunt echter ook een simpele marinade maken van olijfolie, honing en Cajun kruiden.

Doe het vlees in een grote kom of bak en dompel het onder in de marinade en dek af. Zet dan min. 24 uur in de koelkast weg.

Ga je het vlees bereiden, dan is het zaak dat je het vocht weghaalt uit het vlees. Dep elke plak goed af met keukenpapier en doe het plak voor plak. Leg elke plak weer op een stuk keukenrol en maak zo een stapeltje van vleesplakken tussen keukenrol gelegd. Als het vlees droog is ga je het kruiden met droge kruiden. bij de 1ste marinade hierboven kan je het bestrooien met ; 5 kruidenpoeder, kaneel, zwarte peper, knoflook en paprikapoeder...voeg geen zout toe!
Bij de 2e marinade met Balsamico is gemalen zwarte peper, knoflook, gemberpoeder (djahe) en chilivlokken uit de molen erg lekker. Kruid ze niet te sterk, want deze kruiden proef je het dominantst als het eenmaal klaar is.

Om het in de oven te drogen leg je de plakjes op het bakrooster, zorg dat ze niet over elkaar heen liggen. Zorg ook dat je er een bakblik onder hebt om druipvocht op te vangen. Het drogen gaat het best in een heteluchtoven maar in een gewone gaat het ook prima. Zet hem op de laagste stand (50-60 graden C.)en laat het vlees nu drogen in de oven, met de deur op een kier, om de vochtige lucht eruit te laten. Je kunt er bijv. een houten lepel tussen zetten om de deur open te laten staan.
Hoelang het moet drogen is verschillend en kan liggen tussen de 2,5 en 3,5 uur als het heel dun gesneden is. Bij dikkere plakken kan het wel 7 uur duren.
amc
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Biltong vind je deze informatie:

Biltong

Biltong wordt gemaakt van verschillende vleessoorten. De meestgebruikte zijn rundvlees, koedoevlees, struisvogelvlees. Maar er zijn ook plaatselijke specialiteiten van ezelvlees. Het meest gebruikte deel van het dier dat gebruikt wordt is de lende.

Bereidingswijze

Het vlees wordt gesneden in stroken van ongeveer 1 centimeter dik. Breedte en lengte hangen af van het beschikbare stuk vlees.

Voordat het vlees te drogen wordt gehangen wordt het eerst in grof zout (keukenzout is te fijn) gelegd. Nadat het een tijdje heeft gelegen wordt het zout met de achterkant van een mes verwijderd. Hoe langer in het zout, hoe zouter de smaak. Tien minuten is vaak genoeg. Nadien wordt het door azijn met een aantal druppels worcestersaus gehaald. Traditioneel wordt appelazijn voor de bereiding gebruikt maar andere smaken zijn ook heel goed bruikbaar.

Het vlees wordt na de zout- en azijnbehandeling ingewreven met een kruidenmengsel. Traditioneel bestaat het mengsel uit bruine suiker, gemalen zwarte peperkorrels en gemalen korianderzaadjes. Soms voegt men wat natriumbicarbonaat (bakpoeder) aan het mengsel toe om het vlees zachter te maken. Na de behandeling wordt het vlees, in een kartonnen doos of droogkast, in de buitenlucht gehangen om te drogen. De droogtijd varieert.

Het Nederlandse klimaat is te vochtig om het vlees buiten te hangen. Het vlees kan te drogen hangen in een zelfgemaakte droogkast met een lamp vanaf 50 watt. Een andere mogelijkheid is om het vlees te hangen in een heteluchtoven op plusminus 40 tot 70 graden. Dit biedt ook een goede (snellere) oplossing. De biltong is dan klaar in ongeveer 4 tot 5 uur, en kan meteen geconsumeerd worden alhoewel het afgekoeld beter smaakt. Het is aan te raden de biltong, na het drogen in een heteluchtoven, op te hangen. Zo kan het nadrogen en gaat het langer mee. Hoe langer de biltong wordt bewaard hoe harder en droger hij wordt. Het krijgt dan meer de structuur zoals je het kan kopen in Zuid-Afrika.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Beef_jerky staat nog "Om 100 gram beef jerky te maken heb je ongeveer 200 gram biefstuk nodig."
7 jaar geleden
TurfGraver
7 jaar geleden
Nu weet je ook waarom het aardig wat kost. :)