Wat is de beste uiensoep?

Ik ben dol op uiensoep en heb gemerkt dat verse, zelfgemaakte veel lekkerder is. Echter ben ik op zoek naar het beste uiensoep recept, een lekkere sterke soep, maar niet met teveel kaas.

Iemand?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (4)

Lekkerste is een kwestie van smaak. Dus experimenteren met het recept dat je hebt: meer of minder kruiden/zout of kaas.
Iedereen zal zeggen dat zijn recept het lekkerste is(of dat van zijn moeder natuurlijk) maar je moet zelf proeven en beoordelen
anneliez
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Ik snap die plus niet zo want het is geen antwoord op de vraag. En ik snap ook wel dat 'lekker' een subjectief begrip is, maar zet het dan als reactie neer.
Er zijn duizenden recepten voor uiensoep, maar ik vind m vooral erg lekker worden door de uien licht te bakken in boter (echte, dus niet uit een fles) en er bier doorheen te doen. Het recept in de link komt wel ongeveer overeen met de manier waarop ik m maak.
paulus811
11 jaar geleden
Lekkere uiensoep afgeblust met bruin bier.

Ingrediënten voor 4 personen:

6 uien
2 knoflookteentjes
1.0 liter groentebouillon
2 blaadjes laurier
3 kruidnagel
4 peperkorrels geplet
Tijm naar smaak
0.3 flesje donker bruin bier (bv. Leffe of Heineken)
Dikke eetlepel bloem
Olie voor bakken.

Hulpmiddelen:

Snijplank
Mes
Pan met dikke bodem en deksel
Houten lepel

Voorbereiding

Verzamel alle ingrediënten.
Snijd de ui in blokjes.
Zet de pan met dikke bodem op het vuur.

Bereidingswijze

Doe een scheutje olie in de pan en fruit de ui lekker aan. Voeg de laurier, tijm, geplette peperkorrels en kruidnagels aan toe.
Wanneer het begint te kleuren, de eetlepel bloem toevoegen en deze laten garen.
Afblussen met het flesje bier. Alles goed doorroeren en de groentebouillon toevoegen.
Het geheel 45 minuten op een laag vuur laten doortrekken.

Serveertips:

Heerlijk met een traditioneel plakje stokbrood gegratineerd met kaas.

Smakelijk eten!!

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.smulweb.nl/recepten/1400679/Uiensoep-met-bruin-bier
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn 'mannen' vinden mijn variant het lekkerst en ik maak hem als volgt;

Ik laat in een pan met dikke bodem een flinke klont boter smelten op laag vuur. Ik doe dan 800 gr. in dunne ringen gesneden uien erin en bak ze, terwijl ik af en toe even doorroer, een krap halfuurtje tot ze diep goudbruin zijn en beginnen te karameliseren.

Ik doe er dan 2 flinke fijngehakte knoflooktenen bij en 45 gr. bloem en blijf 2 min. roeren opdat de bloem iets gaart.
Ik giet er dan langzaam 2 liter runderbouillon en 250 ml. witte wijn en breng het roerend aan de kook.
Ik doe er dan 1 laurierblad en enkele takjes verse tijm bij en maal er peper en zout bij.( ik gebruik altijd de grove zeezout die in een molentje zit).
Ik laat hem nu een half uurtje met deksel op de pan zachtjes pruttelen. Verwijder de tijm en het blaadje en proef nog eens of er wat bijgekruid moet worden.
Doe de soep dan in kommen, leg er een breed plakje stokbrood op en bestrooi die dik met Gruyère kaas.
Maar ook een blauwe schimmelkaas is lekker als je ervan houdt.
De kommen even onder de voorverwarmde grill zetten tot de kaas gesmolten is en smullen maar.
Erg apart smaakje krijg je door er een scheutje port door te roeren als hij klaar is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie net dat je weinig kaas wilt. Dat bepaal je dan natuurlijk zelf door er maar heel weinig van op het brood te strooien. (^-^).
amc