Op welke manier werkt probiotica zoals yakult en vifit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://eten-en-drinken.infonu.nl/producten/20495-actimel-activia-en-yakult-werkt-het-echt.html
Lees, huiver en trek je eigen conclusie ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer dat je reacties niet kunt plussen :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dat kan je wel op een andere manier!

Het beste antwoord

De meeste bacteriën die we met ons eten binnen krijgen (ja ons eten zit er vol mee), gaan dood door het zuur in de maag. Toch zitten onze darmen helemaal vol met verschillende soorten bacteriën. De hele darmwand is bedekt met een laagje bacteriën, en deze bacteriën hebben uiteenlopende effecten op het lichaam. Ze zijn er echter nog niet helemaal over uit hoe belangrijk deze bacteriën zijn (er zijn bijvoorbeeld bacteriën in de darm die vitamine K aanmaken). Er zijn aanwijzingen dat mensen met overgewicht andere darmbacteriën hebben, komt dat omdat ze dik zijn? Of zijn ze dik omdat ze andere darmbacteriën hebben? Daar is nog veel te weinig onderzoek naar gedaan.

Probiotica zijn grote aantallen van één soort (goede) bacteriën die het maagzuur overleven.

De gedachte over het werkingsmechanisme is als volgt.

-Daar in de darm waar de goede bacteriën zitten kunnen geen slechte bacteriën nestelen.
-De goede bacteriën maken het iets zuurder in de darm. Dit zuur stimuleerd de darmwerking. En dit zuur verhinderd ook weer de groei van slechte bacteriën.

Er zijn mensen waarbij het echt werkt (bijvoorbeeld mensen met een prikkelbare darm). Of dat volledig tussen de oren zit is niet helemaal duidelijk.

Het zou ook de weerstand kunnen verhogen, maar dat effect is niet heel groot. Als je gezond bent vind ik het persoonlijk zonde van je geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

er zitten bacterien in die in een gezonde darmflora voorkomen.
De bedoeling is dus dat in ieder geval een deel hiervan de "zuurbehandeling" in je maag overleeft en tot je darmen komt. Daar kunnen ze dan helpen je darmflora te verbeteren en zodoende de darmwerking te verbeteren.

Er wordt beweerd dat ruim 90% van wat in dat potje zit het dus niet overleefd en boze tongen beweren dat meestal minder dan 1% heelhuids in in je darmen komt om daar zijn werk te kunnen doen.

Maar het werkt dus als aanvulling op wat je al in je lichaam zou moeten hebben.
11 jaar geleden
Summo
11 jaar geleden
goed gezegd, die laatste alinea, daardoor raden ze je ook aan het produkt elke dag te gebruiken......
Het werkt uitstekend: als inkomstenbron voor de fabrikant. Verder voegt het weinig toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je er zelf hard genoeg in geloofd dan werkt t vast super. Dus dat zit dan gewoon tussen je oren, zo werkt dat :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In plaats van een volledig antwoord opnieuw te typen, of nog makkelijker, knippen en plakken, verwijs ik je naar mijn antwoord van eergisteren op een andere vraag, die ik (eigenwijs zoals ik ben) iets te ruim en uitgebreid beantwoord had.

Zie de link, dus.

De theorie is dat zowel de bacteriën als de metabolieten van deze hun werk in de darmen uitoefenen door de "verkeerde" flora weg te jagen, en het ontstaan van een gezonde flora te bevorderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de uitstekend beargumenteerde min.
Ben helemaal mee eens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
CP van mij!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:-D