Zijn voorverpakte spekblokjes/reepjes altijd gerookt?

Als ik spekreepjes ga bakken, eet ik er van tevoren wel eens een paar ongebakken op.
Pas zag een vriendin mij dit doen en stak meteen een verhaal af over rauw varkensvlees en de gevaren daarvan.

Ik wees op het feit dat de reepjes al gerookt waren (stond op de verpakking), net als bij bv ontbijtspek.
Maar daarna vroeg ik me af of dit eigenlijk wel altijd het geval is. Het staat namelijk heel vaak níet op de verpakking dat ze gerookt zouden zijn.
Dus nu mijn vraag:

Is het standaard dat alle voorverpakte spekjes uit de supermarkt al gerookt zijn, dus veilig om ongebakken te eten?
Of is dit gewoon een bepaald 'type' spekjes, zoals je bv ook gekruide spekjes en uitgebakken spekjes hebt?

En als het antwoord op de eerste vraag ja is: waarom worden die spekblokjes eigenlijk al gerookt? Voor de smaak?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
45.6K

Antwoorden (3)

Spekblokjes zijn zeker niet altijd gerookt, dit roken is puur voor de smaak, hou je daar niet van, koop je dus 'gewone' spekblokjes.
Zelf vind ik de gerookte het lekkerst en dus let ik daar altijd speciaal op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord is nee. Je hebt grookte en ongerookte spekjes.
De ongerookte spekjes zijn veel vetter. Deze zijn om echt eerst uit te bakken.
jc54
11 jaar geleden
als ze niet gerookt zijn, zijn ze wel gezout.
Gewoon rauw eten, doe ik al jaren .

het is een combi van houdbaarheid en smaak: het eerste kan met roken en zouten, je kiest tussen die 2 op basis van smaak, toepassing of mogelijkheden.

Eet smakelijk.