Welke hamsoorten zijn gekookt?

Ik zie vaak staan dat gekookte ham gezonder is . Maar als ik in de winkel kijk zie ik op geen enkele verpakking gekookte ham staan. Welke soorten ham zijn gekookt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.7K

Het beste antwoord

Ham bevat altijd nitriethoudend zout. Nitriet is primair bedoeld als conserveringsmiddel, maar onder andere effecten, bindt nitriet zich ook aan de myoglobine in het vlees, en dat geeft dan een kleur:
- In rauwe hamsoorten (of vleesproducten in het algemeen) is dat een diepe, donkerrode kleur.
- Na het koken wordt nitrietmyoglobine roze van kleur. Deze kleur vind je terug in alle soorten gekookte ham, maar ook in patés, mortadella, slagersworst, enz.)

Dus eigenlijk heel makkelijk: roze kleur betekent dat het gekookt is.

Er zijn enkele gekookte vleesproducten op de markt te vinden die geen nitriet bevatten, en dan hebben deze een grijze (eigenlijk zeer onaantrekkelijke) kleur.

Voor een overzicht van hamsoorten met hun namen check even de aanvulling van amc op z'n eigen antwoord, met een kleine correctie: het heet "Serranoham", met een dubbele 'r' ... voordeel van Spaans als moedertaal... ;-)

Toegevoegd na 10 uur:
O ja, en dan ook je opmerking over het feit dat gekookte ham gezonder zou zijn. Waar heb je dat gelezen?
Het verschil tussen een gekookte of een rauwe ham is echt niet zo groot. Wel is het zo dat de rauwe hamsoorten meer zout bevatten (dat is inderdaad minder gezond) puur omdat ze droger zijn en alle stoffen erin geconcentreerd worden (dus ook vet en eiwit, vandaar ook dat ze meer Kcal per gram bevatten)
Gekookte ham is verder iets beter verteerbaar, maar aan de andere kant bevat ook vaak meer additieven dan een rauwe ham (zelf heb ik niets tegen additieven, mits met mate geconsumeerd, maar is goed om te weten)
In het nadeel van gekookte ham komt dat door het kookproces een deel van de toegevoegde nitriet reageert met de eiwitten in de ham, en dan vormen zich nitrosamines, een stof die in hoge concentraties en bij overmatige consumptie kankerverwekkend is. Dit laatste verzin ik niet, het is een bekend feit waarover ik een paar dagen terug antwoord gaf aan iemand anders, zie de link:
http://www.goeievraag.nl/vraag/gedroogde-worst-gezond.322806

Verder is er geen enkele reden om te zeggen dat een gekookte ham gezonder is dan een rauwe.
Sterker nog: ik vind een goede Ibérico serranoham misschien een van de lekkerste dingen op aarde!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De lichtroze gekleurde soorten ham zijn gekookt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Meestal zijn dit;
schouderham, slagersham, breydelham, achterham, aspergeham, gegrillde ham, beenham, honingham, gekruideham enz.

De soorten ham die rauw of rauw gerookt zijn zien er donkerderrood uit en het witte spek is glad zoals rauw spek is.
Meestal zijn dit de soorten zoals ;
Parmaham, Seranoham, Schwarzwälderham, Ardennerham,
Coburgerham enz.
amc