Kan je eten dat op de grond valt en binnen 3 seconden oppakt nog eten?

Als eten op de grond valt en je pakt het snel op (binnen 3 seconden), is het dan zoals ze zeggen nog echt te eten of is het een excuus zodat je het alsnog kan eten?

Is de 3 secondenregel (m.b.t. eten) waar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Tuurlijk, als je het maar niet in de stront laat vallen, en als het niet om (bijna) vloeibaar eten gaat. De 3-secondenregel is een hele goede - en ook volledig psychologische - wet over hygiëne.

In de eerste plaats: in veel huizen is de vloer echt niet zo vies dat je er niet van kunt eten. Zeker niet als het gaat om een koekje waar je even wat stof en haren vanaf kunt blazen, of om een stuk appel dat je even onder de kraan kunt houden. Alleen: van de vloer eten is een beetje 'not done'. Als ik alleen thuis ben, eet ik bijna alles dat ik eventueel heb laten vallen, gewoon weer op. Als de vloer tenminste droog was en niet zichtbaar vuil, en we het niet hebben over een hap vla of een kom soep. Maar als er iemand bij is, twijfel ik even of ik een gevallen dropje nog wel 'kan' opeten. Doordat wij onszelf wijsmaken dat iets dat je binnen 3 seconden opraapt van de vloer, niet écht op de vloer heeft gelegen, wordt het van de vloer eten ineens sociaal acceptabel. Als je snel genoeg bent tenminste.

Natuurlijk is mijn chipje, dropje of appel niet minder vies omdat het maar 3 seconden op de vloer heeft gelegen. Maar daar gaat het dan ook niet om. Het gaat puur om het psychologische en het sociaal-wenselijke effect. En natuurlijk 'beschermt' de 3-secondenregel ons er ook voor om eten op te rapen van straat dat er misschien al twee dagen ligt en waar al een heleboel mensen en dieren overheen gewandeld hebben, of van de vloer thuis als je een keer de kast verschuift, waar een dropje al ruim een half jaar stof heeft liggen verzamelen.

Verder is het uiteraard een verzinsel, maar in elk geval een nuttiger verzinsel dan het idee dat alles wat op de grond valt, meteen niet meer eetbaar zou zijn en allerlei enge ziektes kan veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

is een lariekoek regel. zodra het eten de grond heeft geraakt, is het al besmet met allerlei vuil en bacterien
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is complete onzin.
Bij veel mensen is de vloer schoner dan de tafel.
zondag
11 jaar geleden
Als er bij mij een stuk brood op het parket valt eet ik het nog gewoon op hoor, tenminste, als het niet met de beboterde kant naar beneden is gevallen. Je gaat echt niet dood aan een bacterie meer of minder. Je hele lijf zit er vol mee en misschien is jouw vloer wel schoner dan jouw handen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is 'besmet' ja maar dat betekent niet dat je het dan per definitie niet meer kan eten!
De 3 seconden regel slaat nergens op, het is meer bedoelt voor ouders met kleine kinderen in huis opdat die zo zouden leren geen eten van de grond te eten.
Zodra eten (Of wat dan ook) de grond heeft geraakt is het in aanraking gekomen met veel viezigheid en bacteriën, die daarop meteen op het eten zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zodra eten uit de verpakking komt !!! is het al besmet. Nooit een kind gehad?
Nooit een kind geweest?
Nooit uit de zandbak gegeten?
zondag
11 jaar geleden
Als er bij mij een stuk brood op het parket valt eet ik het nog gewoon op hoor, tenminste, als het niet met de beboterde kant naar beneden is gevallen. Je gaat echt niet dood aan een bacterie meer of minder. Je hele lijf zit er vol mee en misschien is jouw vloer wel schoner dan jouw handen.
Nee. Als je een boterham in de modder laat vallen, zit je boterham onder de modder en is dus niet eetbaar (niet flauw doen dat het wel eetbaar is want je kan het gewoon in je mond stoppen want jullie weten wat ik bedoel :p). Ditzelfde gebeurt er als je hem gewoon thuis op de vloer laat vallen. Er liggen hoogstwaarschijnlijk haren, stof en vuil die bacterien bevatten op de grond dat aan je eten blijft plakken als je het opraapt.
Als ik me niet vergis is de 3 seconden regel gebaseerd op de tijd dat bacterien erop komen (die nog niet in aanraking waren met het eten toen het op de grond viel).