wat is de beste kooktijd voor asperges?

op de verpakking staat 15 min maar ik krijg ze dan niet doorgekoud

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K
ItisILeClerc
11 jaar geleden
10 minuten is voldoende

Antwoorden (6)

Dat is waarschijnlijk een kwestie van onvoldoende goed geschild. Ik kook ze meestal 2 minuten en laat ze dan afhankelijk van de dikte nog 10 (1cm of minder) tot 20 minuten (2 cm of meer) in het kookvocht staan. Water zo zout maken dat je het net te zout vindt (zeewatersmaak) geeft bij mij het lekkerste resultaat...
Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De beste manier om uw asperges gaar te krijgen is vrij simpel. Uw asperges in een grote pot met KOUD water doen tot ze onder liggen en laat dit aan de kook komen. Eens het water kookt kan u het vuur afzetten en laten afkoelen met de asperges erin.
Hoe lang dit duurt weet ik niet maar u kan er zeker van zijn dat die perfect gaar zullen zijn.
Smakelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tip: Gebruik kraakverse asperges. Onze Vlaamse telers leveren de allerbeste kwaliteit af. Je kan de versheid van de asperges op twee manieren controleren.
1) Duw je vingernagel even in de onderkant van de asperge. De plek waar de asperge werd afgesneden, mag niet houtachtig aanvoelen.
2) Wrijf enkele asperges tegen mekaar. Als ze een zacht piepend zanggeluidje maken, zijn ze vers.
Schil de asperges met een dunschiller. Hou elke asperge vast bij de kop en schil van boven naar onder, rondomrond. Druk niet te hard op het mesje en rits de schil er in fijne slierten af. Breek vervolgens het kontje van de asperges af. (Dan zal je ook meteen merken of ze zorgvuldig geschild zijn.)

Asperges koken is op zich niet zo moeilijk, maar vergt toch wat kennis van zaken. Vul een kookpot met koud water en voeg er een snuifje zout aan toe.

Leg de asperges in het koude water en verhit de pot op een zacht vuur. Breng het water tot het kookpunt en zet vervolgens meteen het vuur af.

Laat de asperges nog enkele minuten rusten in het warme water. Reken 5 tot 10 minuten voor een flinke portie asperges.

Proef even en controleer of ze de juiste garing hebben: nog knapperig maar toch voldoende knabbelzacht. Schep de asperges uit het water. Laat ze uitlekken op een propere keukendoek
Zie filmpje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De klassieke bereidingswijze is de stengels rechtop te koken in een hoge pan of een speciale aspergepan, met de toppen net boven water.
De kooktijd varieert naar gelang de dikte van de asperges. Dikke asperges (klasse AA1) kook je 13 minuten in gezouten water waar je een snuif suiker aan toevoegt.
Laat ze nog 10 minuten nagaren voor je ze serveert.

Wij koken de asperges in water met een behoorlijke hoeveelheid boter (200 gr. op 1 kg. asperges) Bovendien koken we de schillen mee, voor de smaak. Breng de asperges aan de kook in het water, en zet het gas uit. De asperges garen nu rustig door. Na tien minuten zijn ze beetgaar.

Succes!!

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.cmcatering.nl/asperges.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koop alleen verse en goede kwaliteit asperges

Gebruik alleen verse asperges . Indien u de asperges bij de supermarkt koopt, haal deze dan direct uit de verpakking en wikkel deze in een vochtige theedoek en leg deze onderin de koelkast. Maar het lekkerst en controleerbaar echt vers is kopen op het land, als u in die gelegenheid bent.

Rol de asperges over elkaar, als ze vers zijn, zullen ze "knisperen".

Mijn advies om de klasse 1 te kopen, deze zijn ca. 1.5 cm. dik en hebben dichte koppen.

Maak de asperges goed schoon!

Het schillen van de asperges voor het koken is erg belangrijk. U moet sowieso een goede dunschiller hebben. Leg de asperges na het schillen in koud water met een paar druppeltjes citroensap.

Handig bij het schillen is om de asperge bij de kop vast te houden, schil vervolgens richting de onderkant van de asperge. Doe dit op een platte ondergrond. Dit voorkomt eventueel knakken of breken . Zorg dat de asperge geheel schil vrij is voor het koken .

Indien de asperges goed geschild zijn , snij dan van de onderkant er ca. 1 cm. af, en bewaar deze voor de soep of saus .

Het koken van asperges.

Vul uw pan met water,doe een snufje zout in het water en klein beetje boter. Wacht tot het water kookt, op dit moment mogen de asperges pas in de pan, En breng weer aan de kook.

Bij het koken van asperges neemt u een kooktijd van ca. 12 minuten, de hoeveelheid en de dikte is bepalend, bij dikkere asperges 15 tot 20 minuten. Ga ook op uw gevoel af bij het koken van asperges.

Zijn de asperges bijna gaar, neem dan de pan van het vuur en laat hierna de pan zonder vuur nog een minuut of 10 staan, met de deksel er op . Hierdoor garen de asperges nog even lekker door en worden ze extra zacht.

Prik voorzichtig met een mes of een vork in de ondereinden van de asperges, indien de stengel zacht en soepel is dan zijn de asperges gaar.

Voorzichtig de asperges uitscheppen en af laten druipen, we moeten voorkomen dat ze breken of knakken.

Het kookvocht wat we bij het koken van asperges overhouden kunnen we later gebruiken voor een lekkere aspergesoep of een aspergesaus dus bewaar de afgietsels, deze is bovendien rijk aan vitamine.

Heel vaak worden asperges met goede gekookte ham, hard gekookte eieren en Hollandaisesaus ( zie recept) geserveerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schil de asperges goed. Zet water op en als het kookt doe je de asperges er in voor 15 minuten te laten koken. Daarna het gas uit en de asperges 15 minuten laten na garen in het water en klaar zijn ze. let goed op de tijd wat die is erg belangrijk.