Boter bevat 82 procent vet, 16 procent vocht en 2 gram vetvrije bestanddelen zoals eiwitten, de vitamines A, B en D, mineralen (calcium, fosfor) en melksuiker.
margarine is geen zuivelproduct, maar wordt gemaakt van dierlijke en plantaardige vetten zoals visolie en soja-olie. Hier worden stoffen aan toegevoegd als zout, emulgatoren, conserveringsmiddelen en kleurstoffen.

Margarine bevat evenveel vet als boter. Omdat de vetten van margarine van nature niet de vitamines A en D bevatten, moeten deze worden toegevoegd. Deze wettelijke verplichting is ingevoerd met het oog op de volksgezondheid.
Als je niet op dieet bent, kun je net zo goed dun roomboter als margarine op je brood smeren en vlees in roomboter bakken.
Het is nooit bewezen dat je hartproblemen krijgt en dik wordt van boter en niet van margarine. Echter, hoe meer mensen margarine gingen smeren hoe meer hartziekten er opduiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja,dit is een echte dikmaker.Met mate te gebruiken.
fremar
12 jaar geleden
Als je per dag ongeveer vier boterhammen niet al te dik besmeert met roomboter : nee hoor. Genieten is gezond, en een beetje vetten kunnen echt niet meteen kwaad.

Als je dikke lagen op je brood kwakt, er ruim je piepers in bakt, speklappen er in braadt en een klont door je soep gooit, en zo per dag een pakje (of meer) wegwerkt : ja, dat zet wel aan ja.

Het is niet het voedingsmiddel zelf ; het is de hoeveelheid.
Dat geldt voor vet, voor koolhydraten, en uiteindelijk zelfs voor eiwitten. Roomboter is 80 % vet, dus daarmee een flinke calorieen-leverancier. Je hebt er (dus) niet veel van nodig.

Geniet, maar eet met mate. En van iets als roomboter kun je beduidend langer een tevreden, verzadigd gevoel hebben dan van dieet-margarine (dat per broodje niet echt wereldschokkend minder calorieën bevat), waardoor je veel minder snel naar ander 'verboden' lekkers grijpt. Lekker doen dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De denkfout die vaak gemaakt wordt is dat vooral vet in de voeding wordt omgezet in lichaamsvet, te meer omdat een gram 9 kcal. bevat tegen koolhydraten en eiwitten 4 per gram. Echter, ook een overschot aan koolhydraten en eiwitten wordt omgezet in lichaamsvet. Het gaat dus om de totale hoeveelheid calorieën die je binnenkrijgt, tegen wat je lichaam verbrandt. Een zeker percentage van je voeding mag dus best uit vet bestaan en dat moet zelfs om gezond te blijven. Zoals gezegd bevat roomboter evenveel vet als margarine, hoewel het percentage verzadigd vet bij roomboter hoger is. Ik ben er al een poos van overtuigd dat je niet teveel meervoudig onverzadigde vetzuren moet binnenkrijgen zoals bij margarine meestal wel het geval is. Bovendien is er nooit een bewijs geweest dat verzadigd vet schadelijk is voor de gezondheid. Het tegendeel begint eerder duidelijk te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wordt nooit van 1 product dik, net als dat 1 product niet gezond is. Een dagmenu/weekmenu/maandmenu kan gezond zijn en daarin kan het ene product GEZONDER zijn in keus dan het andere.

Als jij meer kcal eet/drinkt dan dat je gebruikt word je dik, maar je zegt dan niet dat je van roomboter dik word.

Roomboter is een ongezondere keus omdat de vetten erin ongezonder zijn dan in dieetmargarine wat net zoveel vet bevat. Voor op brood is dieethalvarine de gezondste keus en om te bakken/braden dieetmargarine of eventueel olie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken mensen die roomboter eten en een prima lichaam / gewicht hebben. Daar ligt het dus niet aan.

Ik ken ook mensen die margarine en halvarine eten en te dik zijn. Daar ligt het dus ook niet aan.

Antwoord : van (room)boter wordt je niet dik.
Je wordt dik van verkeerde combinaties van eten en
te weinig of niet bewegen.