Ik heb nog nooit een wilde gans gebraden,dat wil ik nu doen gewoon in de braadpan,maar hoe krijg je hem lekker en goed gaar alvast bedankt ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wilde ganzen zijn beschermd en mogen niet gegeten worden. Weet je zeker dat je geen tamme gans hebt?

Het beste antwoord

@lien 72
Alle recepten die ik op ''gebraden gans" opzoek geven 'gans uit de oven' aan. Dat lijkt me logisch omdat de gans een hele grote vogel is, niet een kippetje.
Je kunt natuurlijk filet kopen, dat is beheersbaar klein.

Toegevoegd na 12 minuten:
Je hebt het over een wilde gans ! Dat is bijzonder want de recepten die ik gelezen heb, spreken over tamme gans... Ook bij eenden is daar een verschil in.

Als je toch besluit de gans in de pan te bereiden, dan raad ik je aan de filets aan te braden en daarna gaar te stoven (gekookt water er bij schenken niet te veel en let op, laat niet alles verdampen, en op een plaatje zetten), net zoals wij vroeger een hele kip bereidden.
Kruiden met peper en zout, naar smaak een paar teentjes geplette knoflook (ernaast in de pan leggen).

Succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je googled op Wildbraad recepten, krijg je diverse sites met prima informatie. Als voorbeeld geef ik hier een link: http://www.smulweb.nl/zoeken/?type=recepten&query=wildbraad

Ook op de verschillende Jachtfora vind je onder de kop: "recepten, verschillende recepten voor het klaarmaken van in het wild gevangen prooi." goede informatie.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ivana : het is prima informatie voor "gans uit de oven", de vraag is "gans uit de braadpan"....!
Gans met geglaceerde borst.

1 gans van 2-2,5 kg

2 stengels bleekselderij, in stukjes

1 stevige appel, geschild, in stukjes

12 gedroogde abrikozen, in stukjes

kruim van 5 sneetjes volkorenbrood

50 g walnoten of amandelen, gehakt

enkele takjes verse tijm

zout en versgemalen peper

150 g katenspek, in plakjes

voor het glazuur:

6 eetl. bessengelei (potje)

1/2 theel. kaneelpoeder

1 theel. paprikapoeder

1 theel. rodewijnazijn of citroensap

cocktailprikkersbakpapier keukengaren

Bereiden:
Leg de gans (afgedekt) 1 uur voor gebruik uit de koelkast. Verwarm de oven voor op 180°C. Meng bleekselderij, appel, abrikozen, broodkruim, noten, de tijm, zout en peper. Vul de gans met dit mengsel. Bestrooi de gans met zout en peper. Steek de buikholte dicht met cocktailprikkers. Leg 2 grote stukken bakpapier kruislings in de braadslee. Leg de gans op het bakpapier, en braad hem snel rondom bruin. Temper dan de oven temperatuur tot 120 graden. Bedek de bovenkant van de gans met het katenspek. Vouw het bakpapier omhoog en bind het dicht met het keukengaren. Schuif de braadslee in het midden van de oven en braad de gans in 3-3,5 uur gaar op 120 graden. Wel steeds braadvocht over de gans druipen. Dan blijft hij lekker sappig. Als je een vleesthermometer hebt, stel hem dan in op 65 graden kernwarmte , dan is de gans precies goed. Haal de gans uit de oven. Verwarm de ingrediënten voor het glazuur. Laat dit iets inkoken, zodat het stroperig wordt. Vouw het bakpapier open. Bestrijk de gans met het glazuur en zet hem nog 5 minuten onder een hete ovengrill.
Houd er wel rekening mee dat je met een wilde zelf geschoten gans uit kunt kiezen of het een jonge gans is , of een met 20.000 vlieguren. Die oudjes zijn echt minder mals en droger. Dus een jonge gans bij de poelier kopen is wel aan te raden.

Toegevoegd na 59 minuten:
Gans in de braadpan zal waarschijnlijk heel krap worden voor het beestje. Maar als je het in de pan wilt doen, halveer de gans op maat en laat het gedeelte van de vulling weg en verwijder het overtollige braadvet, maar laat hem toch onder af en toe draaien "slow cooken".