Waarom is vis geen vlees?

Vis is toch van vlees? Het bestaat toch uit vlees en bloed?
Of zie ik dat verkeerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
44.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie het verschil ook niet hoor. Vis is gewoon vlees :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net zoals vegetariers die wel vis eten.
Het is natuurlijk je eigen keuze, maar ik vind het eigenlijk niet kunnen!

Het beste antwoord

Je hebt het letterlijke begrip vlees, als in vlees en bloed, vlees waaruit het lichaam is opgebouwd. En je hebt het culinaire begrip vlees, dat wat smaller is. Daar wordt vaak onderscheid gemaakt tussen vlees, vis en gevogelte. Waarschijnlijk omdat het anders smaakt.

In sommige landen maken ze ook weer onderscheid tussen vlees en worst, vlees wordt dan gezien als dingen als biefstuk, en worst vinden ze iets heel anders.
Iets om op te letten als je vegetarisch wilt eten dus.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus een kwestie van of je het vanuit de biologie bekijkt of vanuit culinair oogpunt.

Wel onhandig dat daardoor sommige mensen vis onder het kopje vegetarisch zetten, wat natuurlijk onzin is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun jij mij dan even uitleggen hoe het vlees smaakt van de 'Blauwe Vinvis'...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou echt werkelijk niet weten hoe blauwe vinvis smaakt, lijkt het qua product meer op vlees dan op vis? Dan zal elk restaurant (dat zoiets verkoopt) wel voor zichzelf beslissen waar het onder valt neem ik aan. Denk niet dat er vaste regels voor zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien de blauwe vinvis een zoogdier is zal het inderdaad meer van vlees dan vis (in de culinaire betekenis) hebben.

Andere antwoorden (8)

Voor mij persoonlijk is vis gewoon vlees. Want anders zou kip namelijk ook geen vlees zijn. En aangezien dat een vis uit vlees en bloed bestaat. Zou ik niet weten waarom vis geen vlees zou zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sluit me aan met het antwoord hierboven. Vis is wel degelijk vlees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vis heeft natuurlijk óók vlees: het maakt niet uit of het nou vliegt, kruipt, zwemt of zelfs wandelt, een dier is en blijft een dier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vis is het vlees van de vis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vis is ook vlees, maar ik ben het wel met je eens dat het raar is om vis geen vlees te noemen.
Mijn moeder is vegetarier en eet dus geen vlees.
Als sommige mensen dit horen vragen ze echt heeel erg vaak: "eet je dan wel vis?". Zucht, dat is toch ook vlees of niet dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil tussen vlees en vis is heel onduidelijk en hangt af van het standpunt van waaruit men de zaak bekijkt:

Culinair
Het verschil tussen vlees en vis is niet zozeer welk lichaamsdeel het betreft, maar of het bij de hoofdmaaltijd resp. als voorgerecht dan wel los van een maaltijd bij het ontbijt wordt gegeten. In het ergste geval spreekt men van vissenvlees. Vooral de walvis is een twijfelgeval; deze wordt tot de vissen gerekend (hoewel eigenlijk een zoogdier). Ook bij de haring is sprake van twijfel, deze wordt meestal tot de snacks gerekend. In 1812 besliste Napoleon op St. Helena dat de sardine voortaan als vlees beschouwd moest worden. Een dictatoriale beslissing waar wij inmiddels op zijn teruggekomen. Zijn beslissing was het gevolg van de hoge belastingen die op vis geheven werden.

Dierkundig
Alles wat aan een dier zit is vlees, alles wat aan een vis zit is vis. De in onze streken bekendste uitzondering is hier de aardworm, die tot vlees wordt gerekend, maar eigenlijk vlees noch vis is. Maar ook de tomaat kan niet tot vlees gerekend worden, hoewel een bepaalde soort als vleestomaat aangemerkt wordt. Een ander voorbeeld is de vleermuis, die aan een kruidachtige plant hangt, en niet verwant is aan de muis en de aubergine, maar die toch tot vlees wordt gerekend. Deze definitie is helaas niet eenduidig.

Plantkundig
Noch vlees noch vis zijn plantkundige termen. Wel is het zo dat vlees uitsluitend betrekking heeft op dieren die over het algemeen niet in zee voorkomen, terwijl vis betrekking kan hebben op alle eetbare delen van een vis.

Cultureel
Het verschil tussen vlees en vis is merkwaardig genoeg in bijna alle culturen gelijk.

De essentie
Vis is alle eetbare delen van vissen, die bij de visboer in de winkel liggen. Vlees is daarentegen alle andere delen van dieren bij de slager. Dit maakt de indeling eenvoudig en eenduidig (maar, zie "supermarkt", waar alles weer door elkaar gegooid wordt.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt helemaal af van de defnitie die je gebruikt.

Biologisch is het spierweefsel van vissen globaal op dezelfde manier opgebouwd als het spierweefsel bij pluimvee, hoewel er ook wat verschillen zijn. Bij gewervelden zitten de spieren via pezen vast aan botten, en bij vissen niet (die hebben geen botten).

Je kunt de volgende definities tegen komen, waarbij de ene keer het spierweefsel van de vis ook vles wordt genomend en een andere keer niet:

- Alle delen van vee die geschikt zijn voor menselijke consumptie (vissen worden niet als vee gezien)

- Spiermassa van mensen en dieren (hier zouden vissen ook onder vallen)

- zacht weefsel om de botten van mens of dier (vissen hebben geen botten)

- Vlees` is het spierweefsel van gewervelde dieren dat opgegeten kan worden. In een bredere betekenis omvat het alle dierlijke (met uitzondering van vis) en soms menselijke weefsels inclusief de organen (lever, nieren, enz.). Afhankelijk van de cultuur worden sommige dieren niet gegeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg vlees. Dat wij mensen daar nou weer een apart label aanhangen (en dan wel of niet uit voedingstechnische reden) is onzin natuurlijk. 't is spierweefsel en valt dus simpelweg onder de noemer vlees. Vis is een diersoort. Vlees is een dierproduct.