Kan ik gewone aardappels gebruiken als pootaardappels?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja dat kan. Dit komt door dat de aardappel eigenlijk een voedsel reserve is voor de plant. Dus als je hen in de grond stopt gaan de cellen zich delen en krijg hè een gewonde plant in dacht dat dat onbevrucht voortplanting heette

nee dat gaat niet. aardappelen bestemt voor de consumptie worden in de opslag bestrooit met een poeder om uitlopen te voorkomen. dit maakt ze tevens ongeschikt op te poten.

Nee, helaas gewone aardappels zijn alleen om op te eten. Wat je nodig hebt om te telen zijn inderdaad pootaardappelen. Er is wel eens geprobeerd om met gewone aardappelen te telen, maar de oogst was bijzonder slecht!

Het kan wel, zolang die aardappelenniet behandeld zijn met anti-spruitmiddel. Dit voorkomt dat de aardappelen "uitschieten"ofwel wortels krijgen. In dat geval kun je heel lang wachten op nieuwe aardappeltjes. Die komen dan gewoon niet

Als "gewone" aardappelen uitlopen, omdat ze te lang in een "vochtige" omgeving gelegen hebben, dan kunnen ze ook gepoot worden en zullen er gewone aardappelstruiken uit groeien. Ik kom zelf van een boerderij, en bij mij thuis werden vroeger kleine aardappelen apart gehouden om als poters te dienen. Consumptieaardappelen worden behandeld met antispruitmiddel, om te voorkomen dat ze vroeg gaan uitlopen.Het voorkomt het uitlopen niet, maar het vertraagd het uitlopen wel. Als de aardappel eenmaal aan het uitlopen is, dan zal deze (als hij op het juiste tijdstip gepoot wordt) tot een normale aardappelstruik uitgroeien.

Ja het kan, maar koop liever aardappels bij de biologische groentenboer dan bij de eerste de beste supermarkt. Die biologische doen het beter.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100