Waarom heet hazenpeper eigenlijk hazenPEPER?

Ik weet dat hazenpeper uit kleine stukjes hazenvlees in saus bestaat. Maar waar komt de toevoeging "peper" vandaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.4K

Het beste antwoord

Weet u waar de naam ‘hazenpeper’ vandaan komt? Het haas-gedeelte spreekt voor zich: het gaat om een gerecht van de haas. Maar waar komt het achtervoegsel ‘peper’ vandaan?

Om daar achter te komen, moeten we terug naar de middeleeuwen. In die tijd werden vleesmaaltijden geserveerd met broodpap. Deze broodpap was wat de saus nu bij ons is: de smaakmaker bij het vlees.

Wij maken onze sausen van boter en bloem. Maar die bereiding was toen nog niet bekend. Toen werd de saus gemaakt door gekruimeld brood in water of melk te weken en het te binden met een flinke hoeveelheid boter. Om dit ‘goedje’ op smaak te brengen, voegde men peper toe. Het ‘peper’ in hazenpeper heeft dus de betekenis van een gepeperde (brood)saus, die onder meer bij een gebraden haasje prima smaakte. Wij kennen deze originele bereidingswijze niet meer, maar in Engeland staat bread sauce nu nog bekend als één van de bekende klassieke sausen.

Toegevoegd na 44 seconden:
http://www.degostofferingen.nl/ietsanders.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben blij met dit stukje historie.

Andere antwoorden (2)

Omdat het gerecht pittig gekruid is. Oorspronkelijk was het met azijn, peper en andere kruiderijen gestoofd hazenvlees.
Amadea
12 jaar geleden
Dit heb ik kunnen vinden, de naam van de saus.

"De saus heet een bruyn peper. Had u zich al eens afgevraagd waar de naam hazepeper vandaan komt? Nu weet u dus dat een `peper′ iets te maken heeft met een gepeperde saus of ragout. De `bruyn peper′ die hierboven beschreven is , was een `verwarmde′ saus voor de winter. Als de hoeveelheid en de combinatie der specerijen u wat tegen staan, dan volgt hier nog een andere bruine saus met wat minder van het goede erin. Namelijk wat peper of cardamom en saffraan, suiker en kaneel."