Hebben pubers meer zin in vet eten als volwassenen?

Ik heb een puber die nu de pe heeft aan gekookte aardappelen,wil wel rijst , gebakken aardappelen of friet
gelukkig ook nog voldoende groentes als t maar niet standaard is klaargemaakt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Wees eerlijk : een aardappel (behalve de jonge krieltjes, die zo weer komen) is nou niet echt geweldig lekker. In de schil gekookt is het al wat beter, maar de jus of de saus geven er een beetje smaak aan. Waarom zou je alles standaard klaar willen maken? Leef je uit met verse kruiden en nieuwe combinaties van groenten, en duik de buitenlandse keukens in : de spaanse en mexicaanse heeft veel te bieden, behalve de wat meer bekende italiaanse, en de thaise en indonesische geeft wéér een andere dimensie.
Uit het water getrokken spruiten, kruimige aardappels en een vaag vleesgebeuren aten onze grootouders.
Maar wij willen en kunnen meer, en onze kinderen kunnen ons nu juist die extra stimulatie geven eens helemaal anders te koken.

En onze pubers willen dus geen vet. Ze willen smaak en kraak.

Jij toch ook?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord, ik vind zelf als puber die gekookte aardappels erg smaakloos. Gebakken zijn ze daarentegen wel erg lekker:). Ook ik eet liever rijst dan gekookte aardappels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook hoor.. aardappelen schrap ik net zo lief.. en dan ben ik geen puber meer. Ik denk dat dit ook een kwestie van smaak, voedselpatroon en wat je vanuit huis megekregen hebt is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kook samen met je puber, heel gezellig en hij/zij kan zijn eigen ideeën inbrengen. En ook zelf laten koken, laat ze maar meedenken over wat er op tafel komt, ipv alleen aangeven wat ze niet willen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 precies!
weg met de aardappelen en gekookte groente.
Aardappelen zijn "doodgekweekt", op weerstand tegen ziekten, op productie, noem maar op. Maar smaak komt op de laatste plaats. Wat moderne kwekers ook mogen beweren. Zij kennen de aardappel uit de 1e helft van de vorige eeuw niet. Roseval in de schil, mmmm, tegenwoordig het summum. Het spijt me, ik kan er niet om juichen. De smaak van de Pimpernel is weg, maar het zijn nu grote aardappelen, ja. Het beroemde duinaardappeltje, verrukkelijk, wordt niet meer verbouwd. Opperdoezen? Er komt drie keer meer op de markt dan op dat kleine stukje bij Opperdoes kan worden verbouwd. Zo kan ik nog even doorgaan. Ik eet nog drie keer in de week aardappelen. Om het hoge gehalte vitamine- en vezelgehalte (vuistregel: 50% water, 25% zetmeel, 25% vezels). Je kunt heel wat aardappelen eten zonder direct aan te komen, beslist geen dikmaker, wat veel beweerd wordt. Maar inderdaad, spagetti met bolognaisesaus heeft meer smaak, nassi goreng ook.
Tip: geef af en toe gebakken aardappelen, met gebakken uien. Strooi er desnoods wat kruiden (paprika) over. Neem hiervoor een vaste, geen kruimige aardappel, plm 10 minuten voorkoken. Gebruik een neutrale (zonnebloem-)olie om in te bakken, geen olijfolie (smaakt "vettiger"). Groene of gemengde sla en een hamburger, je zult eens zin hoe de jeugd schranst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Nou Dutchmobiel, dat doodgekweekt bij aardappelen ben ik niet met je eens. Ik ben van 1945 en opgegroeid op een tuinderij. Ik ken dus heel goed de smaak van echte aardappelen vele andere groenten. Er liggen in de winkel vele soorten aardappel met allerlei uitstekende smaken.