Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen ravigottesaus en remouladesaus?

En welke wordt er door de visboer bij de kibbeling geserveerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bij kibbeling hoort remouladesaus!

Ingrediënten ravigote
Ravigote - abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd. Deze dressing wordt opgediend bij bijvoorbeeld bladsla gerechten. Ravigote wordt vaak verward met remoulade(saus).

Ingrediënten remouladesaus:
De ingrediënten zijn mayonaise, mosterd, fijngesneden augurk, kappertjes, diverse tuinkruiden zoals peterselie, dragon en bieslook. De saus kan nog afgemaakt worden met wat fijngewreven ansjovis of ansjovispasta en fijngehakte hardgekookte eieren.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ravigottesaus;onmisbaar bij de kibbeling en het lekkerbekje!

Snijd een uitje, 1 eetl. kappertjes en 2 augurken in piepkleine blokjes. Hak 1 bosje bieslook, peterselie, dragon en kervel naar smaak fijn ( is niet alles vers te koop, neem dan diepvries. Anders zit er niets anders op dan gedroogd te nemen)

Meng nu alles goed door elkaar met 500 ml. mayonaise.

Je kunt het evtl. met de staafmixer doen maar ik vind het zelf wel lekker om de stukjes te zien en te proeven.

Remouladesaus; Ook lekker bij vis en gegrilld vlees.

Snijd 2 eetl. kappertjes,2 eetl. zure augurken, 1 sjalotje
allemaal heel fijn.
Hak 1 eetl. kervel, 1 eetl. dragon en 1 ansjovisfiletje heel fijn.
Doe al het fijngesneden spul in een schone doek en 'wring' alles uit.
meng 5 dl. mayonaise met 1 eetl. koude Dijon mosterd en meng alles door elkaar. Breng op smaak met zout en peper. Laat een tijdje staan om de smaak te ontwikkelen.

Ik woon aan zee en er is geen standaard saus bij de vis die overal verkocht wordt. Wel kan je zelf altijd kiezen welke saus je erbij wilt, ze liggen er altijd bij in het schap of aan de kar. Ik neem ze altijd beiden omdat ik nooit wil kiezen, ze zijn allebei zo lekker! (^0^).

Toegevoegd na 13 minuten:
Het is wel zo dat de ravigottesaus zoals hij oorspronkelijk in Frankrijk ontstond op basis van een vinaigrette was met toevoeging van kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui. Is dus meer een dressing voor bij bladsalades. Warme ravigote- speciaal voor bep. runder-, kalfsgerechten en gevogelte- wordt gemaakt op basi van kalfsvelouté en een gelijk deel witte wijn en wijnazijn. Hieraan worden dan weer de kappertjes, kruiden en ui toegevoegd.

Bij ons is hij inmiddels een saus met mayo, vaak ook nog vermengd met zure room geworden.
(Lees meer...)
amc
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding