Gestoken door een bij, wat nu?

Ik was bezig in de tuin toen plotst er een bij uit het niets kwam en mij stak op mijn linker wijsvinger. Het begon erg dik te worden en rood even later ging de pijn weg. Ik at diezelfde dag een Small wrap met Honing Mosterd. ik voeldde mij die dag helemaal niet lekker. Komt dit door de bij die mij stak? Kan ik producten eten of drinken die honing bevatten? Is dit schadelijk voor mijn lichaam?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is moeilijk om te vertellen waar het aan ligt.
Het kan door eten komen (misselijkheid), maar het kan ook door de bijensteek komen. De kans dat het door de bij is veroorzaakt is echter wel groter.

Aangezien de meeste bijensteken onschuldig verlopen hoef je je nergens druk om te maken.
Dat je je niet lekker voelde is logisch, want je afweersysteem werd in werking gesteld om het gif zsm uit je lichaam te krijgen.

Je moet je pas zorgen maken als je de volgende symptomen krijgt:

Citaat:
''Wanneer naar de huisarts?

Wanneer één van de volgende situaties op u (of iemand anders) van toepassing is, is het belangrijk dat u direct medische hulp inroept door het bellen van alarmnummer 112:
u bent overgevoelig voor bijensteken en u hebt geen noodmedicijnen bij zich
na de steek treden moeilijkheden met de ademhaling op (benauwdheid, kortademigheid, piepen)
u wordt onwel of dreigt het bewustzijn te verliezen; (dit zijn ernstige symptomen en ontstaan vrijwel altijd binnen een kwartier na de steek)

Wanneer een van de volgende situaties van toepassing is, is het belangrijk dat u contact opneemt met de huisartsenpraktijk:
u bent gestoken in de neus, mond, keel, hals of tong
na de steek ontstaan zwellingen op andere plaatsen dan waar u gestoken bent;
u hebt jeuk over het gehele lichaam
u hebt rode uitslag over het hele lichaam
u krijgt koorts
u hebt andere verschijnselen waarover u zich zorgen maakt''

Er staat ook; andere verschijnselen waarover u zich zorgen maakt. Een dagje niet lekker voelen valt niet onder die verschijnselen. Als je je meerdere dagen niet lekker voelt zou ik toch contact opnemen met de huisarts.

Verder heeft honing er niks mee te maken. In de Honing-mosterd saus zitten er geeneens honing-bestandsdelen.

Maak je dus geen zorgen, alleen als je meerdere dagen last hebt van niet lekker voelen of één van de aangegeven symptomen krijgt.
Verder is het altijd verstandig om een allergietest te doen bij de huisarts/het ziekenhuis. Dan weet je tenminste wat je wel en niet mag binnenkrijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier kan ik geen woord aan toevoegen. Uitstekend.

Andere antwoorden (2)

Heeft niks te maken met de bijensteek. Het is niet schadelijk voor je lichaam. Waarschijnlijk zal het of een foute wrap zijn geweest of misschien het begin van een griepje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zondag
12 jaar geleden
Wat een onzin!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@zondag het heeft niks met onzin te maken ;)
hij gaat er wel door dood ivm met het verlies van zijn angel of hoe je het ook schrijven wil
zondag
12 jaar geleden
Mijn opmerking "Wat een onzin!" sloeg op de zinsnede "dus hij heeft wel ze verdiende loon". Dat houdt nl in dat de bij een FOUT maakt als hij zich bedreigd voelt en steekt. Dat is kindertaal en hoort niet thuis in een serieuze discussie over de bij.
ik heb dit 2 jaar geleden ook gehad
het gaat meestal gewoon vanzelf over na 1 dag
wel is het vaak dat je je niet lekker voelt
ook dit gaat vanzelf weg

je hoeft nergens bang voor te wezen en die small wrap tjaah die heeft er niks mee te maken, zolang die maar wel lkkr was ;)