Wat blijf het vlees bij het maken van industriële jus?

Als een fabriek jus maakt moeten ze vlees braden. Het hoeft geen mooi lapje te zijn dus zullen ze het snijden om sneller te braden. Waar blijft dat vlees en wat kun je ermee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is nog maar de vraag of er veel vlees aan te pas komt, als er in de voedingsindustrie "vleesjus" wordt gemaakt. Het woordje vlees in vleesjus, zegt meer iets over hoe je het kunt gebruiken, dan over waar het van is gemaakt.

Hier de ingredienten van Knorr vleesjus:
Aardappelzetmeel, zout, tarwebloem, aroma (bevat selderij, melk), maltodextrine, tomaat, gistextract, suiker, plantaardig vet, vleesextract 2,7%, gerstemoutextract, wortel, sojasaus (sojaboon, tarwe), geconcentreerd uiensap, kruidnagel, plantaardige olie, laurierblad, dextrose.

2,7% vleesextract is niet veel, en misschien betrekken ze dat product wel van een collega-fabrikant die kant-en-klare maaltijden maakt (na het braden van de runderlapjes blijft een beetje echte jus over), of een vleeswarenfabrikant. Ik stel mij voor dat als een vleeswarenfabrikant b.v. gebraden gehakt maakt, er ook wel een beetje vocht-substantie overblijft, dat niet bij het pakje gebraden gehakt kan, en dat weer verkocht kan worden.

Bovendien kan vleesextract echt van alles zijn. Rund, kip, kalkoen, varken...... alles wat maar in de verste verte in aanraking is gekomen met vlees kun je vleesextract noemen.

Industriele jus wordt natuurlijk qua smaak nooit echte jus. Hoe knap die jongens in de fabriek ook zijn, je zult toch echt verschil blijven proeven. Als je zelf een runderlapje of gehaktballetje braadt, dan krijg je echte jus. Uit zo'n pakje van de fabrikant is het niet meer dan een handig inelkaar geflanst smaakje ;-)