Waarom smaakt komkommer niet hetzelfde als water?

Komkommer bestaat 96% uit water, maar toch heeft het zijn eigen smaak. Overheerst de 4%?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Komkommer is een vruchtgroente en alles wat uit de grond gegroeid is, heeft een uitgesproken smaak.
Ook heeft hij vezels die structuur in je mond geven en hierdoor kauw je en laat de massa door je mond gaan, waardoor jouw smaakpapillen op de tong allerlei smaken proeven.
Al zou komkommer helemaal geen smaak hebben dan zou je hem door het eten ervan toch proeven.
Water heeft ook wel een smaak maar je kauwt het niet en daardoor is het snel doorgeslikt. Je proeft dan ook niet bewust. Je drinkt water omdat het een behoefte is en aan deze behoefte wil je snel voldoen omdat je dorst hebt.

Komkommer heeft weinig smaak maar wel een herkenbare, dus hij hééft wel degelijk smaak. Eet je hem met schil dan krijg je nog meer smaak.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat water nergens naar smaakt (96%)
Is het heel gemakkelijk voor de overige 4% een smaakt te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 'smaakmoleculen' kunnen in heel kleine hoeveelheden al een sterke smaak geven - 1 druppel 'komkommerconcentraat' zou al kilo's voedsel op smaak kunnen brengen. Dus ja, 4% is ruim voldoende voor smaak! Cola light bijvoorbeeld is 99,9% water en smaakt ook zoet.

Dat er veel water inzit, maakt niet uit. Bloed is ook grotendeels water en als je op je lip bijt, proef je ook alleen bloed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat betekent alleen maar dat de komkommer van zichzelf al een sterke smaak heeft. Ook tomaten en fruit bestaan grotendeels uit water, maar ze hebben toch echt wel een eigen smaak. Het gaat dus niet om het percentage water, maar om de hoeveel en de sterkte van het gedeelte dat wel smaak heeft. Overigens wordt komkommer vaak aangemaakt met olie en azijn, peper en zout en andere kruiden, omdat het van zichzelf inderdaad niet zo erg veel smaak heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De smaak die je proeft is de Fotosynthese in de komkommer. Dit is een algemeen bekend ding.