is protein / eiwitshake slecht ?

eiwit en proteinen zijn natuurlijk niet slecht voor je lichaam die hebt je juist nodig.

Maar in die speciale fitness protein / eiwitshake / poeder zit NIET alleen eiwitten.
Er zit ook heleboel chemische stoffen in , met rare termen. Mijn vraag zouden ze slecht zijn voor je lichaam

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kom op zeg, nu zeggen ze dat proteine shakes slecht zijn... eerst was het dat fitness voor je 18e slecht was, B**LSH*T...
Ritsuka
12 jaar geleden
in principe kun je voldoende eiwitten halen uit reguliere voeding. Eiwitshakes kunnen niet veel kwaad (als je het juiste merk hebt), probeer alleen niet te veel nemen. Dat kan schadelijk zijn voor je nieren, dus sowieso veel water drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ritsuka. Je KAN inderdaad genoeg eiwitten uit je reguliere voeding halen. Maar dat lukt niet altijd, bij mij dan. Ik train meestal 20:00 tot 22:00 en ik kan dan geen biefstuk meer naar binnen werken voor een "eiwit-boost" voor de rest van de avond/nacht. En verder betwijfel ik ook nog of ik aan voldoende eiwitten kom. Een whey shake kan daarom geen kwaad, als je het maar met mate inneemt.

Het beste antwoord

Eiwitshakes zijn niet slecht. Ze bevatten simpelweg wat geconcentreerdere eiwitten.
De andere stoffen die erbij zitten zijn gewoon normale stoffen die ook in andere voeding zit, maar niet zo allemaal bij elkaar. Die worden dus OF opgenomen of/en netjes afgebroken door de lever. Niks gevaarlijks aan.

Voor botten en andere zaken is het niet slecht. Dat is althans nog niet bewezen en de ervaringen daarmee zijn gering en gaan gecombineerd met andere persoonlijke aandoeningen. Vaak zijn dit dus geen goed onderbouwde stellingen.

Veel mensen krijgen echter wel puistjes en dergelijke. Hier is een hele simpele verklaring voor.
Eiwit in je bloed neemt water op uit het omringende weefsel. Als je dus meer eiwitten dan normaal binnen krijgt, word er meer water uit je weefsel (huid) opgenomen. Hier gaat dan vet zitten, waardoor er puistjes ontstaan. Het is dus belangrijk dat je veel water drinkt. Dat is niet alleen voor tegen de puistjes, maar ook voor andere redenen.

Je kan eiwitshakes dus gerust drinken, maar met mate. Max 3 shakebekers per dag. Anders raakt je eiwitgehalte te ver uit balans en kan je uitdrogingsverschijnselen en andere problemen krijgen. Maar op de verpakking staat een gebruiksaanwijzing.

Niet bang zijn dat je problemen gaat krijgen met je eiwitgehalte, want je lever kan tot op een bepaalde hoogte eiwitten gewoon afbreken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Verwacht overigens niet dat je ineens boem pats 10kilo zwaarder bent. Het is dus niet zo dat je spieren harder of perse sneller groeien.
Het herstelproces gaat alleen iets sneller dus kan je dezelfde spier binnen een kortere tijd weer trainen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je antwoord.
Nou weet ik tenminste dat die shake met gerust kan drinken , zolang ik rekening hou met paar dingen.
puisten ( drink veel water )
max 3 per dag

Andere antwoorden (2)

Ze zijn niet echt goed voor je lichaam en huid.
Ik heb van vele mensen gehoord dat je een onzuivere huid erdoor krijgt.
De proteine en eiwitshakes stimuleren spiergroei maar is niet erg goed voor je botten.
Waarom weet ik zelf ook nog niet , kon er niks over vinden.
Maar ik denk dat door de plotselinge groei van de spieren de botten extra onder druk komen te staan.
En doordat dit process snel gebeurt , normaal duurt dit een tijdje en past het lichaam langzaam aan de nieuwe spieren.
Zo worden de botten bijvoorbeeld ook sterker.

Hopelijk begrijp je me , anders laat een reactie achter en probeer ik het wat duidelijker te maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, in proteine/eiwitshake's zitten echt geen slechte stoffen. Dan zouden ze niet verkocht mogen worden. Al die rare termen zijn alleen maar toevoegingen van mineralen en vitamines e.d. Maar, het simpelste eiwit zit natuurlijk altijd nog in een ei. Eet na je training gewoon 2 hardgekookte eieren, dan heb jij voorlopig weer voldoende eiwitten binnen.