Geldt de THT datum voor een product (wat in de koelkast hoort) in de gesloten toestand, of voor geopend en gekoeld?

Heb wel eens discussie met mijn vrouw over iets dat een paar dagen openstaat in de koelkast en de THT datum is nog niet voorbij. Zij zegt dat de THT datum geldt als het product in een gesloten verpakking is en wil het weggooien binnen of direct na de THT datum als het al geopend is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belangrijk om te beseffen is dat het voor kan komen dat, afhankelijk van wanneer je de verpakking opent, de inhoud al niet meer te nuttigen is VOOR de THT-datum. Een blik tomatensaus is bijvoorbeeld tot juli 2015 houdbaar, maar als je 'm nu opent moet je 'm binnen enkele dagen opmaken.

Het beste antwoord

THT- datum betekent; 'ten minste houdbaar tot'.
De fabrikant garandeert dat het product tot deze datum van goede kwaliteit is. Het product is echter ook na het verstrijken van de datum meestal nog goed te gebruiken,
afhankelijk van hoe het eruit ziet, ruikt en smaakt. Er zijn zelfs producten die nog jaren houdbaar zijn ná het verstrijken van de THT-datum. Dit zijn vaak droge producten. Wel neemt dan langzaam de kwaliteit af.

De TGT-datum betekent; 'te gebruiken tot'.
Deze datum staat op producten die kort houdbaar zijn zoals vleeswaren producten en zuivel en dit is een uiterste consumptie datum.

Toegevoegd na 7 minuten:
Dit geldt in beide gevallen voor ongeopende verpakkingen.
Bij een eenmaal geopend verpakking is de zuurstofarme omgeving verbroken die de toegang voor schimmels/bacteriën sneller vrij maakt.
Na opening wordt meestal aangeraden het product binnen 2-3 dagen op te maken.
Vertrouw echter op je neus en ogen. Ziet het er al binnen 1 dag na opening anders uit en ruikt het anders, weggooien!! Maar zolang het er goed uitziet, goed ruikt en goed smaakt, kan je het rustig eten.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt +

Andere antwoorden (3)

De THT-datum geldt inderdaad voor een gesloten verpakking. HOe lang je het product geopend kunt bewaren verschilt. Aks het om iets als Brinta gaat, kun je het ook geopend heel lang bewaren, maar bijvoorbeeld slagroom kun je niet meer zo lang bewaren als het geopend is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is houdbaar tot en met de datum die erop staat. Met uitzondering van sommige verpakkingen maar dan kan er op staan vermeld: na opening 3 dagen houdbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vrouw heeft gelijk dat de datum geldt voor als het product niet geopend is maar ze heeft niet gelijk als ze het product na openen binnen of direct na de THT datum wil weggooien.

THT staat voor Tenminste Houdbaar Tot. Hoelang het daarna nog houdbaar is is afhankelijk van zoveel omstandigheden, niet alleen of het geopend is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij het Voedingscentrum komen veel vragen binnen over de houdbaarheid van producten. Sommige producten zijn na de houdbaarheidsdatum nog prima te consumeren, terwijl andere als bedorven moeten worden beschouwd. Hoe zit dat?

Op zeer bederfelijke producten zoals vlees, vis , kip, voorgesneden groenten en koelverse maaltijden staat: te gebruiken tot. Dit is de zogenaamde TGT-datum. Deze datum is de uiterste datum waarop het product gegeten mag worden. Eigenlijk is het dus te gebruiken tot en met de vermelde datum. Te gebruiken tot betekent dat het product na de vermelde datum niet meer betrouwbaar is. De TGT-datum is alleen haalbaar als het product is bewaard volgens de instructies op de verpakking.

Ten minste houdbaar tot

Op andere producten, zoals groente in blik, koekjes en meel, staat ten minste houdbaar tot: de zogenaamde THT-datum. Deze geeft aan dat de verkoper of fabrikant tot die datum een goede kwaliteit garandeert. Ten minste houdbaar tot wil zeggen dat de kwaliteit van het product na de vermelde datum achteruit kan gaan. Het product zal dan niet zo lekker meer smaken, maar u zult er normaal gesproken niet ziek van worden. Uiteraard is voorzichtigheid geboden als het gaat om meer bederfelijke producten, zoals melk of eieren.

Na opening van de verpakking

De THT-datum en de TGT-datum gelden alleen als de verpakking niet open is geweest. Voor geopende producten en producten zonder datum heeft het Voedingscentrum een Bewaarwijzer ontwikkeld. De Bewaarwijzer geeft per productcategorie richtlijnen voor de bewaartijden van geopende producten bij een koelkasttemperatuur tussen de 4 en 7 °C. Op de bijbehorende leaflet 'Bewaar wijzer!' staat informatie over de juiste temperatuur en indeling van de koelkast. De Bewaarwijzer is te bestellen door 2,50 over te maken op gironummer 4323700 t.n.v. Voedingscentrum, Den Haag, onder vermelding van bestelnummer 103. De informatie uit de Bewaarwijzer is ook op de website te lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt +