Honing is in principe biologisch, in die zin dat we het niet kunstmatig kunnen maken. We kunnen allerlei suikerstroopjes maken die we een honingsmaak kunnen geven, maar dat is geen honing.
Zie het Warenwetbesluit Honing: http://wetten.overheid.nl/BWBR0015923/geldigheidsdatum_10-04-2010
"In dit besluit wordt verstaan onder honing: de natuurlijke zoete stof, bereid uit bloemennectar of uit afscheidingsproducten van levende plantendelen of uitscheidingsproducten van plantensapzuigende insecten op de levende plantendelen, welke grondstoffen door de bijensoort Apis mellifera worden vergaard, verwerkt door vermenging met eigen specifieke stoffen, gedehydreerd, en in de honingraten opgeslagen en achtergelaten om te rijpen."
Er mag niets aan toegevoegd worden. Wel mogen soorten honing vermengd worden, en er zijn diverse benamingen voor diverse varianten van honing (raathoning, slingerhoning, enzovoorts).
Maar honing kun je maar op één manier verkrijgen: door bijen in korven in de buurt van bloemen of andere nectardragende planten te houden.
Er sterven steeds meer bijen door onder andere aantasting door mijten, en door gebruik van insecticides - als de bijen uitsterven, hebben we geen honing meer, maar ook veel minder bestuivers voor bijvoorbeeld vruchtdragende gewassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Honing is het product van bloemennectar en bijenspuug.
Dus altijd biologisch geproduceerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijen zullen altijd honing biologisch produceren, ook in de vrije natuur zonder imker.
Ze maken nu eenmaal altijd de honing om als wintervoorraad te dienen omdat er 's winters niet voldoende bloemen bloeien.
De imker geeft ze 's winters een suikeroplossing ter vervanging.
amc