Waarom is appelmoes niet zo lang houdbaar?

Maar 2 dagen ofzo. Is de schimmel gevaarlijk voor je gezondheid als je dit (per ongeluk) eet? en kan je de schimmel ook zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
24.1K

Het beste antwoord

Appelmoes is minder lang houdbaar dan appelstroop of appeljam door het suikergehalte.
Bij meer dan 50% suiker groeien bacteriën en schimmels niet of niet zo snel.
In appelmoes zit veel minder suiker en dus is er geen bescherming, nee de suiker kan zelfs als voeding dienen.

Thuis kun je als je met een schone lepel de appelmoes er uit haalt en direct in de koelkast wegzet dezelfde pot binnen een paar dagen leegeten. Meer dan een week lijkt me echt niet goed.

Als er schimmel zichtbaar op zit, zit de schimmel al door de hele pot en is dan niet eetbaar.

Probeer maar eens met een restje. Zet dit in de koelkast met datum. Als je schimmel ziet dan zat die schimmel er een paar dagen eerder ook al, alleen onzichtbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bij alle producten geldt de regel dat ze na 2 dagen het beste weg kunnen, omdat de kans gewoon groter is dat het verkeerd is geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na 2 dagen is voor veel producten echt veel te vroeg.
Appelmoes is langer houdbaar. Als je er voor zorgt dat er zo weinig mogelijkzuurstof bij de appelmoes kan, dan is deze langer houdbaar. Als de pot open is geweest, leg dan eerst een stuk huishoudfolie op de appelmoes, voordat je de deksel er opschroeft. Op deze manier blijven salades ook langer "mooi" in de koeling.
jc54
12 jaar geleden
Appelmoes is een enorm goede voedingsbodem voor schimmels. Als je het goed afdekt (bv in een goeie afgesloten pot of bakje) in de koelkast zet kun je het wel een paar dagen bewaren.
De schimmel is niet erg gezond, en ook niet erg smakelijk. Als je de appelmoes eens een paar weken laat staan kun je goed zien hoe de schimmel eruit ziet... :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je alleen met een brandschone lepel in het potje komt en meteen na gebruik het restant in de koelkast zet blijft het wel 2 weken goed hoor.
Wij zetten altijd de datum van open maken op de deksel en als we het vergeten op tijd op te eten komt er na 4 weken vaak wel schimmel op, dat is dus echt te lang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
schimmel is nooit goed voor je gezondheid.En je ziet het inderdaad wel.Ik koop altijd van die kleine kuipjes appelmoes die eet je in 1 keer leeg dus je hoeft nooit iets weg te gooien.