Waarom noemt men gemengde salade of groente salade/groente macedone (of macedoine?)

Heeft het iets met Macedonie uitstaande?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

dit zeggen ze er bij wikipedia over:
Een macedoine is een slaatje van groenten en/of fruit dat in gelijke delen is gesneden, meestal blokjes van één of een halve centimeter groot. Vaak worden er paprika, aardappel en wortels met doperwt gebruikt, of appels, peer en grapefruit. Waarschijnlijk is het gerecht uit de Franse keuken overgenomen, dat zou de Franse spelling verklaren; in het Engels, Duits, Spaans en Italiaans wordt het woord 'Macedonia' gebruikt. Mogelijk verwijst de term 'Macédoine' naar de inwoners van Macedonië omdat die streek een mengelmoes is van verschillende bevolkingsgroepen. In Bulgarije wordt het slaatje echter 'Russische salade' genoemd en in de andere Balkanlanden 'Franse salade'. De variant met uitsluitend verschillende vruchten wordt vaak als nagerecht geserveerd, eventueel met ijs.

Toegevoegd na 3 minuten:
en hier http://www.hungryfeelings.be/begrippen.php/macedoine zeggen ze er dit over:
'Macédoine’, een term uit de Franse keuken kan echter ook de verzameling van diverse gekookte en in blokjes gesneden groenten zijn.

De naam komt heel waarschijnlijk uit Macedonië.
Dit land was ooit zo’n smeltkroes van nationaliteiten dat men ook het groentemengsel zo is gaan noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het heeft met reclamejongens te maken... Er kwam er ooit een op het idee om het zo te noemen... Maakte een campagne die aansloeg en sindsdien gebruikt iedereen het... En als iedereen het gebruikt dan vraagt niemand naar de oorsprong...

Ja jij wel, jij doet dat wel... En dan krijg je zulk een antwoord ook nog... :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Balkan verhaal is volgens de analen het juiste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doordat de snijwijze macedone genoemd word (blokjes)in tegenstelling tot andere snijwijzen die er zijn zoals bijvoorbeeld julliene (dunne reepjes)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Macedoine is geen snijtechniek. maar een benaming voor een gerechtsamenstelling.
De gangbare snijtechnieken zijn: brunoise, juliënne en chinoise.