Zou iemand die minimaal eet, maar wel gezond, minder kans hebben op kanker?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Wat versta je onder minimaal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minimaal ontbijt, vaak geen tijd of zin.
Kleine lunch, vaak met iets van rauwkost erbij.
Normaal avondeten, alleen als ik iets echt lekker vind neem ik een grote maaltijd, maar als ik kijk wat anderen naar binnen werken is het eigenlijk een kleine maaltijd.
Krijg ook voldoende fruit binnen, maar weinig tussendoortjes, heel simpel, heb ik geen trek in.
Eet wel gevarieerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Garanties zijn er nooit, er is ook een genetische component en een omgevingscomponent.
Als jij gezond eet (en dat kan best minder zijn dan anderen eten - zolang jij al je voedingsstoffen binnenkrijgt, fit bent en niet afvalt zit je goed), wordt het risico op bepaalde ziektes duidelijk minder: hart- en vaatziekten, darmkanker.
Maar rook je, dan doe je veel van die gezonde effecten al teniet, bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is dus mijn probleem, ik rook wel.
Maar misschien als ik gezond leef, kan ik het een beetje in evenwicht houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mja, je zult uiteindelijk ergens aan doodgaan, hoe gezond je ook leeft. Met stoppen met roken win je al heel veel (jaja, ik rook zelf ook nog).
Als je rookt is goed eten en genoeg bewegen nog belangrijker, en mocht je ooit een raar hoestje krijgen (anders dan je gewend bent): gelijk laten controleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Besef ook heel duidelijk: Als ik longkanker krijg dat ik nooit mag zeuren.
Was een tijdje gestopt, maar helaas weer begonnen.

Het beste antwoord

Ja, althans overgewicht is een risicofactor voor het krijgen van allerlei vormen van kanker (zie bijv. http://www.wcrf-nl.org/kankerpreventie/gewicht/overgewicht.php dat zich baseert op een rapport van de WHO, of http://www.preventievegezondheidszorg.com/overgewicht.php#kanker, of talloze andere bronnen). Wellicht is er relatie met het feit dat een gezwel veel energie gebruikt en dus ook veel voeding nodig heeft. Daarnaast is het bekend dat mensen die zich inhouden met eten een grotere kans hebben om (gezond) oud te worden.

Toegevoegd na 17 minuten:
Op http://www.livestrong.com/article/344299-correlation-of-weight-vs-longevity/ staat onder andere iets over de correlatie tussen een lang leven (longevity) en je gewicht. Daarbij moet je bedenken dat informatie over een correlatie met ondergewicht ("te" lage BMI) vaak gebaseerd is op situaties van ondervoeding. Het is duidelijk dat ondervoeding slecht is voor je, maar over effecten van een natuurlijk een laag gewicht, of een laag gewicht in combinatie met gezonde voeding, is veel minder bekend. In artikelen over SENS (Strategies for Engineered Negligible Senescence = "uitgekiende strategieën voor verwaarloosbare veroudering") heb ik wel eens gelezen dat een beperking van voeding de belangrijkste methode tot nu toe is. Je hebt dan altijd een beetje honger, maar het is bepaald niet ongezond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan word je gezond oud, en ga je alsnog dood ;-)
(Niet als kritiek bedoeld hoor.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan hou ik het maar op de grens van geen honger, maar ook niet dik.
Dank je wel voor je antwoord.