Waarom is carpaccio uit de supermarkt dikker gesneden dan uit een restaurant?

Zo verliezen te toch alleen maar geld?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Heel simpel voor wie beide processen gezien heeft (dat voordeel heb ik nu eenmaal)

De fabriek snijdt de carpaccio als het grote stuk vlees bevroren is (niet koud, écht bevroren een paar graden onder 0) met behulp van een snijmachine.
Het vlees uit de fabriek moet lang houdbaar blijven (dat komt vooral vanwege de wensen van de supermarkten die geen korte THT's willen), dus wordt niet té dun gesneden want dat bederft sneller, en ook niet platgedrukt, want hoe meer handelingen, hoe korter de houdbaarheid, de plakjes moeten in feite meteen in de verpakking.
Straks bij de consument thuis moeten de losse plakjes ook min of meer uit één stuk uit de verpakking komen. Als je deze te dun snijdt, lukt dat voor geen meter, want na een paar dagen zouden ze hopeloos aan elkaar plakken.
Dus in feite is de dikte van de carpaccio uit de supermarkt, en daar moet je écht er van uit gaan, en weloverwogen keuze tussen zo min mogelijk product weggeven, maar toch iets maken dat lang genoeg houdbaar blijft, en niet bij de consument aankomt als één dikke klont.

In een goed restaurant snijdt de kok met een flinterdun, heel lang, flexibel mes, dunne plakjes uit een stuk heel koud vlees. Een heel handige kok krijgt dan hele mooie, regelmatige plakjes, maar nooit zo dun als je deze op je bord krijgt: de plakjes worden vrijwel altijd in de keuken eerst een beetje platgedrukt om ze mooi dun en met de gewenste vorm te krijgen.
De minder goede restaurant (of de minder handige kok in een goed restaurant, alles kan...) gebruikt een snijmachine, en als het vlees een beetje bevroren is, dan kan je heel makkelijk superdunne plakjes krijgen. Of wat dikkere plakjes en daarna pletten, dat mag ook.
En je hebt uiteraard de mindere restaurant die de carpaccio kant-en-klaar koopt, en soms deze nog eens verder platdrukt om het mooier (en goedkoper) te krijgen op het bord.

In ieder geval, lekkere carpaccio hoort zo dun mogelijk te worden gesneden, en als de supermarkten dat niet doen is vanwege de technologische problemen die dat met zich meebrengt (zie boven), niet vanwege de kosten. Vandaar de paradox dat carpaccio uit de winkel tóch dikker is.
Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wauw, wat een mooi uitgebreid antwoord, hier heb ik zeker wat aan!
Erg bedankt (ik sluit hiermee de vraag)

Andere antwoorden (4)

nee hoor, want je wilt het bord bedekt hebben met plakjes carpaccio, zijn die wat dikker dan koopt de klant dus meer. (zijn de plakjes 12 ipv 10 gram per stuk en je wilt toch 5 plakjes op het bord dan scheelt je dat pp 10 gram, voor 5 personen al en half ons wat je meer moet kopen
In het restaurant krijgt de klant dus minder want dunner gesneden, en ook over heel het bord verspreidt
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry ik bedoelde eigenlijk die voorverpakte pakketjes. Die bevatten wel veel plakjes, alleen allemaal vrij dik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is dus eigenlijk zo:
Bijvoorbeeld
Pakketje supermarkt 15 plakjes, 3 euro.
Restaurant 15 plakjes (de helft dunner) 7 euro. Waarom laten de supermarkten die plakjes dan alsnog te dik als het toch gaat om stuks? Daardoor verliezen ze dus geld want de klant koopt toch wel.
Als het iets dikker wordt gesneden komt de smaak van het vlees meer naar voren, en bederft het minder snel. Koks snijden hun vlees zelf in plakjes, en dienen het direct op en zorgen dat het vlees op de juiste temperatuur is, zodat de smaak optimaal naar voren komt, een goede capaccio kun je opzuigen, dat is bij de supermarkten meestal niet het geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee inderdaad, zelf vind ik de smaak van de dikkere carpaccio niet beter naar voren komen.
Dat de houdbaarheid dan langer is wist ik niet, ik denk dat dat inderdaad een grote reden is. Bedankt.
Die zullen wel ongeveer even dik gesneden zijn maar in een restaurant gaat de chef kok die extra dun maken daar plat te kloppen.

Volgende tekst komt uit Gastheer.com :
Bovendien kun je het nu Carpaccio noemen en er een paar Eurootjes meer voor vragen. Carpaccio is nog steeds een toverwoord. Daarom zie je al lang niet meer uitsluitend de goede oude originele carpaccio, zoals die nog steeds bereid wordt in Harry’s bar in Venetië. Van alles wordt tegenwoordig plat geslagen en verkocht als carpaccio. En als het niet platgeslagen kan worden dan bevries je het gewoon en snijd je het daarna op de snijmachine in hele dunne plakjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De carpaccio die ik gewend ben uit een restaurant is niet plat geslagen, maar als dat wel zo is dan kan dat nooit zó zijn gedaan, dat het begon met een even dikke plak van uit de supermarkt. Het verschil is echt vrij groot. Het aantal plakjes is dan hetzelfde alleen door de dikte is de supermarkt er meer geld aan kwijt. Vandaar de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals u wilt. U mag natuurlijk geloven wat u maar wilt !
Het uiteindelijk gewicht is hetzelfde, plat geslagen of niet, het gewicht vlees is hetzelfde.
U zou bijna moeten kunnen wegen hoeveel vlees u krijgt op restaurant en het gaat niet om het aantal plakjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een plakje dun geslagen wordt vergroot dat de oppervlakte (groter plakje) hierdoor ziet de gast niet dat het weinig is omdat het beter over het bord wordt verspreid.
Die dikkere plakjes zijn dus niet alleen dik (oke, misschien evenveel gewicht als dat dun geslagen plakje) maar de oppervlakte is kleiner, waardoor er een paar meer nodig zijn om het hele bord te bedekken. Daarbij is het geen kwestie van geloven, maar van ervaringen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als iemand een kleinere diameter vlees schelletje gebruikt, zoals dikwijls op restaurant, kan ie het door plat kloppen tot een grotere diameter maken en heeft die uiteindelijk minder vlees (gewicht) nodig
om een bord te bedekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zeg ik dus...
Laat maar :)
Carpaccio wordt koud gemaakt en kan dan heel dun worden gesneden. Het is veel werk dus als je 100 gram heel dun moet snijden ben je langer bezig dan als je het dubbel zo dik snijdt (2x zo veel plakjes snijden), dus kost het meer. De supermarkt wil ' carpaccio' verkopen voor weinig, dus dik snijden want dat drukt de kosten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp het niet helemaal.
Je kan de kosten drukken door het 2x dikker te snijden. Maar als je dan 2x zoveel plakjes moet snijden, ben je weer duurder uit. Voorbeeld; (let vooral niet op rare prijzen die zeker niet kloppen) 1 uur snijden kost 10 euro
1 kg carpaccio kost 10 euro
Een portie moet 1 rond bord vullen. Dan snijdt een restaurant de carpaccio: 2 uur snijden (want ze willen het dun gesneden hebben) € 20
1 kg carpaccio is op € 10
Ze hebben dunne plakjes, dus veel plakjes en kunnen dus met 1 kg carpaccio zo'n 10 porties maken. Nu snijdt de supermarkt/fabriek het: 1 uur snijden (ze snijden het dikker) € 10
1 kg carpaccio € 10
Ze hebben dikke plakjes, dus minder plakjes (uit 1 kg) en hebben niet genoeg voor 10 porties, maar hebben er maar 5.
Zij zullen dus nóg 1 carpaccio moeten bestellen: € 10 Resultaat: Restaurant: Dunne plakjes, meer plakjes uit 1 kg, minder kg's nodig, meer porties = 30 euro Supermarkt: Dikke plakjes, minder plakes uit 1 kg, meer kg's nodig, minder porties = 30 euro MAAR, de supermarkt vraagt minder per verpakking dan een restaurant voor een portie. Nu bevat een portie bij de supermarkt en een restaurant ongeveer evenveel plakjes, alleen dan bij een supermarkt te dik (dus maakt het even duur als bij een restaurant) alleen willen ze het wel goedkoop verkopen. Daarmee zijn ze dus ''dommer'' dan een supermarkt.