Waar komt 'proosten' vandaan?

Ik weet dat het natuurlijk ook gewoon gezellig staat, maar weet ook iemand waar het vandaan komt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Al in de oudheid brachten de Grieken en Romeinen een heildronk uit. Net als
tegenwoordig proostte men om elkaar veel geluk - en een goede maaltijd - te wensen.

Er zijn veel verschillende verhalen over de herkomst van proosten. Zo zou men door
middel van het klinken van de glazen boze geesten verjagen. Een ander verhaal is dat
door het klinken van de bierglazen het bier van het ene naar het andere glas spatte,
waardoor beide partijen zeker waren dat er geen gif in het bier was gedaan. Maar of dit
echt geloofd werd of dat het slechts fabels zijn, is onbekend.

Bij officiële gelegenheden is klinken eigenlijk taboe, al wordt het regelmatig toch
gedaan. Het is belangrijk dat je je proostpartner recht in de ogen kijkt terwijl het glas
tot kinhoogte wordt geheven. Daarnaast drink je het glas nooit in één keer leeg, maar
neem je slechts één of enkele slokjes.

Wijnkenners zijn van mening dat het klinken van de wijnglazen nog een andere functie
heeft. Het drinken van wijn is een spel met de zintuigen, zeggen zij. Want eerst bekijk
je de kleur van de wijn (daarbij gebruik je de ogen). Dan ga je ruiken (de neus). Dan ga
je proeven (de mond). En ten slotte klinken de glazen. Op die manier hebben de oren
ook wat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Daar zijn verschillende meningen over. Sommigen beweren dat het uit de middeleeuwen stamt, ter afzwering van vergiftiging. Anderen zeggen dat welgestelden het proosten hebben bedacht, zodat men kon horen dat zij kristallen glazen hebben. Weer anderen zeggen dat men het bedacht heeft om de oren/geluid bij het drinken te betrekken. Naast smaak, geur en zicht. Hoe dan ook: proost!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier zijn verschillende verklaringen voor, één daarvan is:
Het zou een gebruik uit de middeleeuwen kunnen zijn, ter voorkoming van vergiftiging. Een voorbeeld van dit gebruik uit de middeleeuwen is dat bepaalde groepen (ridders) tijdens oorlogen vredesbesprekingen voerden. Dit om bijvoorbeeld een coalitie te smeden of om de oorlog te beëindigen. Wantrouwen tussen de verschillende groepen leidde ertoe dat men vreesde voor een vergiftigd drankje. Voordat men de lippen aan bekers zette was het gebruikelijk om de bekers tegen elkaar aan te slaan, hierdoor kwam er altijd wel een beetje drank van de ene in de andere beker. Op deze wijze kon men er op vertrouwen (als een ongeschreven regel) dat het drankje niet vergiftigd zou zijn door de andere zijde.
Zie verder de link!