Zit er veel cholestrol in kippeborst/kipfilet?

Mensen hebben cholestrol in hun lichaam, maar ook dieren hebben dat. Iemand die ik ken beweert dat grotendeels van de cholestrol die een kip heeft in de eieren van kippen zitten, dus veel minder in kippeborst/kipfilet zegt hij.

Klopt dat?

Weet iemand toevallig hoeveel cholestrol er in 100gr rauwe kippeborst/kipfilet aanwezig is?

En of het ongezond is om dagelijks 300gr kippeborst/kipfilet te eten (uiteraard verspreid over 3 maaltijden), ik ben net begonnen met fitnessen, daarmee de vraag eigenlijk.

Alvast heel erg bedankt voor degenen die zullen antwoorden

Veel liefs

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.8K

Antwoorden (3)

300 gram per dag lijkt me veel te veel, want een mens heeft maar 70 gram eiwit per dag nodig.
En ja, kipfilet bevat cholesterol, dat heeft een slechte naam maar niet alle cholesterol is slecht. Die in kip zit moet je wel beperkt eten.
Als je per se extra eiwit wilt eten, denk dan ook aan minimaal een keer per week vette vis (goede cholesterol; geen paling eten, die is ongezonder) en 1 keer magere vis (witvis, en dan geen gepaneerde), en eet regelmatig een gekookt eitje (eieren zijn veel minder ongezond dan mensen denken).

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je trouwens een echt, persoonlijk voedingsadvies wilt, kijk dan eens of er bij jouw sportschool geen voedingsdeskundige rondloopt, of maak een afspraak met een diëtist. Die kan je perfect adviseren.

Toegevoegd na 8 minuten:
Nog even verder gezocht: bereide kipfilet bevat per 100 gram 35 milligram cholesterol, zie hier: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/K/
Er staat alleen niet bij wat voor soort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In rauwe kipfilet zit gemiddeld 70 milligram cholesterol per 100 gram en in eieren 353 milligram per 100 gram. Daarmee weet je nog niets over de gezondheidsaspecten. Echter, ga er maar rustig vanuit dat voeding nauwelijks tot geen invloed heeft op het cholesterol in je bloed. Je lichaam maakt namelijk zelf wel uit hoeveel cholesterol er nodig is door het grotendeels zelf aan te maken. Cholesterol is geen vergif maar een vitale stof die we voor tal van lichaamsfuncties nodig hebben.

Overigens, hoewel er meer cholesterol in eieren zit verlagen ze eerder het cholesterol doordat ze rijk aan lecithine zijn. Ook marginaal, maar toch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In 100 gram rauwe kipfilet zit 100 mg cholesterol. Dus al zou je dagelijks 300 gram kipfilet eten zit je toch al ver boven het gemiddelde, en is niet echt gezond. Ik weet wel dat je bent begonnen met sporten, maar let erg goed op wat je eet, niet alleen kip of eieren omdat er veel eiwitten in zitten. Je hebt dat ook nodig natuurlijk, maar wissel regelmatig af met volkorenpasta, fruit, groenten, walnoten, donker brood (heel goed!)...Je moet er op letten dat je jezelf niet teveel gaat concentreren op je fitness, maar op je gezonde levenswijze. Je bent al goed bezig, dat wel. De volgende stap die je nu moet zetten is letten op je voeding: producten eten zoals hierboven staan.

Drink 500 ml, 30 minuten voor het sporten: tijdens het sporten drink je 200 ml om de 15-20 minuten: na het sporten moet je zeker een eiwitrijk drankje nemen maar pas 1-2 uur daarna. Tussen de maaltijden door neem je calorie-rijke proteïne tussendoortjes met dus veel eiwitten in, dat mag.

Maar denk niet teveel van; Oei, nou moet ik eiwitten gaan eten want ik fitness! Ook ja, maar denk aan je gezondheid en wissel af mat andere gezonde producten, vlees eten staat hier niet bovenaan. Topsporters eten ook veel eiwitten, maar meer nog andere (gewone) gezonde producten. Je kan mij altijd nog iets vragen wanneer het onduidelijk is. Ronald

Toegevoegd na 6 uur:
Hoi. Wat je zegt over de Omega-3 kun je wel proberen.
Koolhydraten leveren het lichaam erg veel energie, dus niet alleen kipfilet of eiwitten. Koolhydraten zijn de snelste en schoonste brandstof om te sporten. Gebruik zoveel mogelijk langzame koolhydraten, vooral als je veel gaat fitnessen. Probeer in eerste instantie koolhydraten te nemen uit groenten en fruit, volkorenbrood, aardappelen enz.Vitaminen leveren geen energie, maar zijn erg belangrijk voor de energielevering, en die kun je wel gebruiken bij het sporten denk ik. Dus probeer er aan te denken dat je zo veel mogelijk afwisselend eet en de koolhydraten en vitaminen niet vergeet. Eén kipfilet per dag zou niet zo'n kwaad kunnen, maar denk eraan dat er veel water inzit. Er zitten tegenwoordig niet zo héél veel voedingswaarden in een kipfilet, maar ja, het zou op zich geen kwaad kunnen. De Omega-3 kun je nemen, je moet zelf een beetje je eigen weg zoeken. Let wel op je gewicht: als je wat afvalt is dat een zeer goed teken, maar als je echt veel gaat afvallen bijvoorbeeld, dan moet je toch gaan denken om andere producten te eten. Hopenlijk is het 'n beetje duidelijk?
Ronald