Wie heeft ervaring met een aspartaam vergiftiging?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Ritsuka
12 jaar geleden
Hoeveel aspartaam moet je binnen krijgen voor een vergiftiging?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In elk geval beduidend meer dan 80 mg per kilo lichaamsgewicht, en dat is een hele hoop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aspartaam is niet giftig. Dat is een fabeltje die steeds weer opnieuw wordt uitgevonden. Er zijn zelfs hele boeken over geschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar probeer die links maar eens te vinden tussen alle kwakzalversites die hier over geschreven hebben.....
Het zou wel eens de best onderzochte stof ooit kunnen zijn, zonder enig negatief resultaat, maar als je de kwakzalvers moet geloven, zijn we ALLEMAAL willoze slachtoffers van het aspartaam-complot....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aspartaam officieel in het beklaagden bankje. http://www.wanttoknow.nl/gezondheid/aspartaam-officieel-in-beklaagdenbankje/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je zelf gezien dat dit dus uit één van die vele niet-zo-erg-betrouwbare bronnen komt ? Affijn, het onderschrijft in elk geval mijn stelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De toekomst zal uitwijzen hoe "gezond" aspartaam is.

Antwoorden (1)

Alle stoffen zijn in een bepaalde dosis giftig, en dat geldt natuurlijk ook voor aspartaam. Daarvoor moet je echter wel een flinke (oneetbare) hoeveelheid naar binnen werken. Wat er concreet gebeurt als je twe, drie potjes zoetjes naar binnen werkt, is dan ook vreemd genoeg nergens te vinden.

WEL stuit je om de haverklap op de term aspartaamverfgiftiging om de meest uiteenlopende (vaak vage) klachten onder op te hangen. Zelfs als alternatief voor serieuze aandoeningen als MS en Alzheimer (!) maar ook minder gedefinieerde ziektes als fibromyalgie en CVS worden er mee in verband gebracht. Dat zou ik met een korreltje zout doen (ook giftig in hoge doses trouwens).

In de link verschillende lijsten met 'symptomen' van aspartaamvergiftiging (conclusie : we hebben het allemaal). Die kun je ongetwijfeld naar gelieven langer maken.

Overigens is het vermijden / niet consumeren van aspartaam bij twijfel maar ook wanneer je er niet over twijfelt of het gezond is altijd een goed idee. Tenslotte komt het in gezonde noodzakelijke voedingsmiddelen eigenlijk niet voor, en levert het zeker geen gezondheidsvoordelen op - uitsluitend, en met mate, voor het gebit.

Toegevoegd na 4 minuten:
De maximaal toelaatbare dosis staat op 40 mg per kilo lichaamsgewicht. De toxische dosis ligt normaliter minimaal twee tot drie keer zo hoog.

De slechte naam van aspartaam heeft vooral te maken met de spookverhalen op Internet (zoals in de eerste twee bronnen), en serieuze informatie, niet uit de kwakzalf-hoek is inderdaad eigenlijk niet of met een vergrootglaasje te zoeken. Er is extreem veel bangmakerij op dit gebied. Onterecht, want niemand HOEFT aspartaam of producten met aspartaam te consumeren ; het zit nogmaals niet in noodzakelijke voedingsmiddelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, spierspasmen / plotseling trekkende spiertjes in gezicht, benen, handen etc is meer zo'n klachtje dat iedereen wel eens een poosje heeft en vanzelf weer over gaat, en daardoor heel snel en makkelijk als bijwerking van eender welk middel geïnterpreteerd wordt. Net als vage hoofdpijn, een keertje diarree, onbestemde buikpijn, een kleine duizeling, spierkramp, wat vermoeidheid, een tranend oog, een suizend oor, etc. Het zou me niet verbazen als die klachten (en erger) gewoon ALLEMAAL met aspartaam in verband zijn gebracht, waarmee het automatisch nietszeggend is. Dat haalt me, eerlijk is eerlijk, nu niet echt over de streep.