Waarom wordt mijn rijst pap?

Wij houden van pandanrijst en wat ik altijd deed lukt tegenwoordig niet meer nl. het volgende: Ik kook de rijst volgens de aanwijzing,we eten,en wat er nog overblijft gaat in de vriezer.Later ontdooit was het altijd nog steeds uit de magnetron heel goed te eten. tegenwoordig is het elke keer weer veel te gare papperige plakrijst. Is er soms ook nog verschil in pandan en pandan? Wie het weet mag het zeggen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is de eerste portie al papperig, of alleen de ingevoren en ontdooide portie?

Antwoorden (4)

er is geen versschil
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees de kookaanwijzing op het pak nog eens goed. Misschien heb je nu een snelkookversie. Die moet bijvoorbeeld 8 minuten koken, dan afgegoten worden, en dan nog 5 minuten met gesloten deksel staan. Als je gewend bent gewone rijst te koken dan gebruik je nu dus een te lange kooktijd, waardoor het pap wordt...
Amadea
12 jaar geleden
Rijst plakt als er zetmeel uit de korrel vrij komt, bijvoorbeeld bij gebroken rijst. Het zetmeel zorgt voor het klonteren en de rijst bevat heel veel zetmeel.

Ijskristallen kunnen celwanden stuk prikken waardoor voedsel ook papperig wordt.

Pandan rijst (Jasmijnrijst) is geurig en heeft een lange korrel. Natuurlijk zijn er kwaliteitsverschillen. Thai Hom Mali Rice is bijvoorbeeld de hoogste thaise kwaliteit.

Maar hoe goed de kwaliteit ook, invriezen geeft altijd kwaliteitsverlies t.o.v. vers gekookte rijst. Als je het vroeger niet had zou ik twee dingen proberen of nagaan:

- Vriest de vriezer goed in of is die vol/ zit vol ijs
- Is er variatie in duur (aantal dagen) van bewaring
- Varieer eens met een ander merk of ander type rijst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rijst heeft dan waarschijnlijk te lang gekookt Zelf kook ik de rijst 5 min Daarna stoom ik hem gaar