waarom zit er in al die knat en klare babypapjes (en ook die waar je water of babymelk toevoegd) zo veel suiker? soms wel bijna 50%!!!????

ik snap dat het lekker is (ben zelf ook een zoetekauw) maar in het kader van goed voor baby's en gezonde voeding snap ik het niet helemaal.....)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Consumentenprogramma Radar besteedde in de uitzending van maandag 14 maart 2011 aandacht aan de voedingswaarden van babyvoeding.
Ze meldden dat de potjes en papjes minder gezond zijn, omdat zij veel suiker zouden bevatten. Het Voedingscentrum wil benadrukken dat deze voorverpakte producten niet per se ongezond zijn, maar dat het ‘met de pot mee-eten’ méér voordelen biedt.

Maar niet al die hapjes zijn even ongezond:
zo bevat een fruithapje zonder toegevoegde suiker evenveel suiker als vers geprakt fruit.

http://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/te-veel-suiker-in-babyvoeding.aspx

Hier is nog een lijst met papjes gesorteerd op merk
en met wel / geen suiker.

http://suikerwijzer.nl/suiker-in-babyvoeding/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het zal gaan om natuurlijke suikers..
ook al lijkt t veel kinderen hebben ook suikers nodig ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zijn 'natuurlijke suikers'? En waarom zouden die beter zijn dan 'onnatuurlijke', wat dat dan ook mag inhouden?
baby's raken gewend aan die zoetigheid en lusten daarna de gezonde pap van moeder niet meer.
goed voor de omzet dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moedermelk is zoet en vet. Het is aangeboren om dat lekker te vinden en voedselfabrikanten spelen daar handig op in door hun producten zoet en vet te laten smaken al dan niet met echt vet en suiker. Ik geloof ook niet dat het gezond is. Zodra het mogelijk is kun je een peuter beter met de pot mee laten eten hoewel je een aantal dingen in de gaten moet houden. Helemaal zonder suikers hoeft niet maar kinderen die minder gewend zijn aan erg zoet hebben in de loop van hun groei beslist een gezondheidsvoorsprong. Het mag wel weer volvet voor die kleintjes. Jeugdartsen en -verpleegkundigen waarschuwen ervoor de light producten die ouders nuttigen niet aan kleintjes voor te zetten maar ze volwaardig eten te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs in "opvolgmelk" stoppen ze een hoop suiker: ....waarom er maltodextrine in hun flesvoeding zit en waarom dit wel in de opvolgmelk zit en niet in de melk tot 6 maanden. Nutricia Kindervoeding Service: ‘De reden hiervoor is dat Nutrilon opvolgmelk qua samenstelling anders is. Door deze andere samenstelling is maltodextrine in Nutrilon opvolgmelk onder andere nodig om te zorgen voor een goede oplosbaarheid en stabiliteit van de oplossing‘. Volgens hen is de maltodextrine dus noodzakelijk om een goede opvolgmelk te maken. http://suikerwijzer.nl/waarom-zit-er-suiker-in-baby-opvolgmelk/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Noodzakelijk voor de omzet. Ik geloof dus niet in dergelijke verkooppraat.