Waarom is het beter als eerst de vorst over de boerenkool is geweest?

En heeft het hetzelfde effect als je het eerst een nacht in de diepvries doet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar vraag je me wat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er anders geen bastaard kindjes van het koningshuis af komen;-)

Het beste antwoord

Als er vrieskou over de boerenkool is gegaan worden er bepaalde suikers in het blad aangemaakt wat de smaak ten goede komt.

Je krijgt inderdaad hetzelfde effect door de boerenkool in de diepvries te leggen.
Ik heb jaren op de Antillen gewoond. Ook daar wordt op kleine schaal boerenkool verbouwd. Als het van het land afgaat wordt het een week in de diepvries bewaard. Net zo lekker als onze boerenkool!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

'De smaakverbetering van boerenkool na vorst kom je ook in de serieuze wetenschappelijke literatuur tegen', zegt hij. 'Maar er is weinig onderzoek naar gedaan. Er is inderdaad sprake van een ''koude-geïnduceerde verzoeting'', wat overigens ook voorkomt bij aardappelen en andere gewassen. In het blad van de boerenkool wordt zetmeel omgezet in suikers. En consumenten kunnen dat lekker vinden.'

Maar waarom doet een plant dat? Struik: 'Omzetting van zetmeel in suikers geeft een klein beetje vriespuntverlaging van het weefsel. Dat zou een factor kunnen zijn, maar het is niet de enige. Boerenkool kan zelfs temperaturen weerstaan van min tien graden, veel meer dan de verhoogde zetmeelomzetting oplevert.'

Als lage temperaturen de smaak verbeteren, kan het dan helpen als de consument de boerenkool zelf in de diepvries legt? Dat is nog maar de vraag, zegt Struik. 'Het proces van bevriezen mag niet te snel gebeuren. Als je verse boerenkool zo van het veld in de vriezer gooit waar de temperatuur min twintig is, heeft dat geen effect. Het verse bladmateriaal moet langzaam afkoelen.'

Toegevoegd na 1 minuut:
[verder worden genoemd: De effecten van je hoofd: Het is koud buiten, lekker boerenkool eten en het vormen van ijs in de bladcelen die wellicht intern eea kapot maken waardoor bepaalde smaken vrij komen]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onder invloed van de vorst vormt de kool suikers, en dat verbetert de smaak.
het lijkt me dat dit proces niet plaats zal vinden in een afgesneden kool in de diepvries, maar zeker ben ik daar niet van.