wat is de Top 5 meest gegeten fransen gerechten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (5)

Gekeken naar de meest bezochte Fanse recepten op http://www.tastyweb.nl/tastyweb/toprecepten.asp?lang=nl

1. Creme Brulee
2. Eend met Sinasappelsaus
3. Klassieke Franse uiensoep
4. Varkenshaas met mosterdsaus
5. Lamsbout met knoflook en rozemarijn

Maar dat is alleen van deze maand...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Frankrijk of in Nederland?
Frankrijk is groot, dus een eenduidige top5 zul je niet hebben. Aan de kust zee en schelpdieren.
Aan de andere kant van het land meer kaas.
Maar wijn drinken ze wel overal denk ik
anneliez
12 jaar geleden
Dat verschilt per regio.

Kenmerkende gerechten

De Franse keuken kent tal van kenmerkende gerechten. De Franse keuken die in restaurants in Nederland en andere landen toegepast wordt, is niet per se de keuken ie een Fransman dagelijks eet. Men noemt dit ook wel de Parijse keuken (van oorsrpong), en bestaat uit luxe gerechten, zoals:

uiensoep
pot au feu (Franse stoofpot)
eendeborst
hazepeper
crême brulée

Meer typische streekgerechten zijn bijvoorbeeld tarte tartin (appeltaart) uit de Loire streek, of de bekende vissoep (bouillabaise) uit Marseille en omstreken.

Tot slot: iedereen kent Frankrijk natuurlijk ook om de lekkere kazen en wijnen, die beide veel in de Franse keuken gebruikt worden.

De echte Franse keuken kun je grof gezegd onderverdelen in 4 gebieden (hoewel je nog meer lokale keukens kunt onderscheiden dan we hieronder noemen):
Noordwest-Frankrijk
Noordoost-Frankrijk
Zuidwest-Frankrijk
Zuidoost-Frankrijk

Het noordwesten kenmerkt zich met name door het gebruik van room, appels en boter. De Franse keuken in Noordoost-Frankrijk heeft Duitse invloeden met reuzel, worst, bier en zuurkool. Het zuidwesten kent een aantal specialiteiten, zoals foie gras (ganzenlever), eendenvet, cepes (pocini-paddestoelen) en pens. De keuken van Zuidoost-Frankrijk wordt ook wel de Provençaalse keuken genoemd, die mediterrane invloeden heeft: veel olijfolie, tomaten en kruiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wereldwijd staat "French fries" op N° 1.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in het algemeen:
geloof het of niet: steack et frites

blanquette de veau
uiensoep
foie gras
fromage