Is elke week een keer patat eten ongezond?

Ik hoor vaak van mensen die eens in de week patat eten. Patat is natuurlijk sowieso niet gezond maar kan dat kwaad zo vaak?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.8K

Antwoorden (11)

Wanneer je de rest van de week kiest voor een gezonde en uitgebalanceerde voeding kan één keer in de week patat echt geen kwaad.
Eet hier niet teveel vette sauzen als mayonaise en/of saté saus bij en zorg dat de frietjes in gezond, schoon en vloeibaar vet worden gebakken.

Af en toe wat lekkers kan geen kwaad en zorgt ervoor dat je je eventuele afvalplan of gezonde leefgewoontes beter volhoudt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eten van patat is sowieso niet ongezond. Als je maar gevarieerd eet en oppast dat je niet te vet of te zout eet, past patat (1 x per week zeker) prima binnen een gezond dieet.
rose
12 jaar geleden
Als je de rest van de week goed compenseert met minder vet eten word je niet dikker door elke week patat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je daarbij ook genoeg sport/beweegt zie ik het probleem er niet van in.

Ik eet 3x per week friet/lahmacun met vrienden (savonds zelfs, nog slechter), maar omdat ik ook veel aan fitness doe worden al die calorieën weer verbrand. Zodoende kan ik nog steeds genieten van een platte (bijna sixpack) buik :p.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zei ik erbij dat als je de calorieën verbrand dat er niks aan de hand is. Ik neem aan dat je weet hoe dichtgeslibde bloedvaten ontstaan....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, die ontstaan door het nuttigen van verzadigd vet.
En die krijg je zeker binnen wanneer je 3 keer per week friet eet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, en wat word er met vet gedaan als je tijdens het fitnessen je suikers al verbrand? Precies, dan word er aanspraak gedaan op je vet. Dus dat word dan ook weer verbrand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verzadigde vetten laten zich niet zo makkelijk wegtrainen, helaas.
En het zijn juist de verzadigde vetten die je binnenkrijgt als je 3 keer per week patat eet.
Daarnaast is het hebben van een atletisch lichaam is absoluut geen garantie voor een laag cholesterolgehalte.
Patat op zich in de z.g. goede olie gebakken is niet ongezond als je dit ééns in de week eet. Het vele zout en vette toevoegingen maken het ongezond. Ben van mening dat een bord aardappelen met vette jus meer ongezond is. Dit laatste wordt helaas in meerdere gezinnen meerdere malem per week gegeten.

Toegevoegd na 1 minuut:
malem = malen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Patat hoeft niet ongezond te zijn. Het ligt ook aan de rest van je eten. Ik eet dus bijna dagelijks aardappelen, maar vaak puree. Kaas zou niet mogen en ook niet meer dan een bepaald aantal eieren.
Het heeft ook met de hoeveelheid te maken. Een bord vol of een paar stukjes dat maakt een verschil.
Dan is er ook verschil in patat. Er is van gesneden aardappelen, maar ook in vorm geperste met allerlei toevoegen. De grootte is ook bepalend voor het vetgehalte. Kleine frites kan per saldo meer vet opnemen dan 1 grote dikke. Dan is de bereidingswijze (oven of frituren) ook nog van invloed. En de dressing die je erbij neemt. (Toevallig had "onze" Doutzen het er in haar programma over. Die at het ook, maar dan geen hele bak. Nee, voor het lekkere en beperkte zich tot een paar kleine stukjes.)

Ik heb een deskundige in de familie en de inzichten veranderen voortdurend. Het heeft er helemaal mee te maken wat het hele pakket bevat. Het maakt nogal verschil of je al dan niet vlees eet of eieren en kaas ongezond zijn. Want dan is het in de plaats van. Dat maakt heel veel verschil. Elke dag veel snoepen en chips eten en dan nog eens frites dat is slecht. Een keer (misschien zelfgemaakte?) frites eten is dan heel anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maakt niks uit, als jij een normale levenswijze hebt kan het geen kwaad.. Al eet je het meerdere keren per week..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed gebakken patat frites is echt niet ongezond als ze maar op de juiste manier bereid is. Dat doe je het liefst helemaal zelf van een goede kwaliteit aardappel die je zelf voor- en afbakt in rundvet of ongeharde kokos- of palmolie. Alle andere frituurvetten en -oliën zijn doorgaans een stuk slechter voor je gezondheid omdat ze of kunstmatig gehard zijn en transvetten bevatten of instabiel, waardoor er kankerverwekkende stoffen in ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Het verbaast me elke keer weer hoeveel jij van gezonde voeding weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de plus en je compliment, Lotte. Het is een beetje een missie geworden om misverstanden over voeding uit de wereld te helpen en maar ook en vooral om misplaatste propaganda van de voedings- en de farmaceutische industrie te fileren. Daarom ben ik blij met mensen die zich afvragen of het allemaal wel klopt wat er beweerd wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens Test-Aankoop België zijn maïs-, zonnebloem- en arachideolie het beste.....
Het gehalte aan verzadigde vetzuren is laag, zo'n 10 tot 15 procent, en ze zijn toch voldoende stabiel voor het bakken van frietjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Arachide is redelijk stabiel maar dat zijn maïs- en zonnebloemolie niet, in weerwil van wat Test-Aankoop en de Consumentenbond beweren. Deze oliën, die een hoog gehalte aan meervoudig onverzadigde vetzuren bevatten, oxideren bijzonder makkelijk, hetgeen kankerverwekkende stoffen doet ontstaan, terwijl de overmaat aan linolzuur ontstekingen veroorzaakt, die debet zijn aan hart- en vaatziekten. Ik begrijp dat propageren wel enigszins vanuit de naïeve gedachte dat linolzuur het bloedcholesterol verlaagt. Dat die verlaging veroorzaakt wordt door ongewenste processen op celniveau waarvoor ter reparatie grote hoeveelheden cholesterol nodig zijn is kennelijk een ingewikkelde brug te ver voor deze consumentenorganisaties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slui me geheel aan bij Lotte. +
Nee, niet als je ze zelf bakt. Frieten mogen dan wel calorierijk zijn, maar als je er geen massa's van eet en voor het bakken 'gezonde' olie gebruikt, is eenmaal frietjes eten in de week prima.
Plantaardige oliën zoals maïs-, zonnebloem- en arachideolie zijn de beste opties. Vervang regelmatig de olie en eet sausjes met mate.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan helemaal geen kwaad.
Ook welk frituurvet of olie is niet belangrijk, dit heeft alleen maar een invloed op de smaak.
Zelf frituren of halen maakt ook geen verschil.

Het enige wat belangrijk is: HOE WORDT ER GEBAKKEN!!!!!

Zorg dat het vet of olie op temperatuur is: minimaal 180 graden.
Bak niet te grote hoeveelheden friet, anders daalt de temperatuur en gaan de frietjes zich volzuigen met vet/olie.

Ja, als u verkeerd bakt, dan is het een vette hap en ONGEZOND.
Ook kunt u beter een sausje nemen (bijv. curry of appelmoes i.p.v. mayonaise.

Eet zelf al jaaaaaaaren 1x friet en meerdere keren een lekkere snack op mijn broodje en nog steeds een cholesterol van 4,6.
Met daarbij een BMI van 21.

Zorg daarnaast wel voor voldoende goede voedingsstoffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor ; patat is niet ongezonder of vetter dan aardappels met jus of opgebakken aardappels ; vaak zelfs minder vet. Zelfs twee keer in de week eten is geen ramp.Zolang de rest van de maaltijd voldoende groenten bevat en je ook niet al te overdadig uitpakt met vlees, is er niks mis met een schepje patat bij het avondeten.

Het zijn vooral de hoeveelheden (mensen eten vaak meer patat dan gewone aardappels) en met name de mayonaise / gele sauzen en satehsaus die het echt onverstandig maken dat al te veel en te vaak te doen. Maar met mate is ook daar niks mis mee.