Is een goedkope snijmachine geschikt om carpaccio te snijden?

Ik bedoel goedkoper dan 100 euro, kan je er dan ook fijne zalm of tonijnplakjes met snijden, eventueel een merk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (3)

Jahoor moet kunnen, het mes zal misschien sneller bot worden. Ook zal je je vlees wellicht wat langzamer langs het mes moeten halen omdat hij minder vermogen zal hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, daar kun je geen carpaccio mee snijden.

Hoe krijg je van die mooie dunne plakjes vlees?

De simpelste oplossing - Laat het vlees door de slager snijden. Als je een slager uitlegt waarvoor je het wil hebben, is hij misschien bereid de ossehaas voor je in plakjes te snijden op zijn snijmachine. Dit kan je het beste de dag ervoor vragen, want het kan zijn dat hij de ossehaas even in de vriezer wil leggen zodat hij makkelijker te snijden is. Vertel wel héél duidelijk dat de ossehaas dwars op de draad gesneden moet worden. Eigenlijk zou een slager dat gewoon moeten weten, maar ik heb een keer meegemaakt dat het vlees te schuin was gesneden, waardoor het niet meer geschikt was voor carpaccio. En daar kom je dan natuurlijk pas 's avonds bij het uitserveren achter. Daarom: Wees maar een wijsneus in de winkel, en leg precies uit hoe je het hebben wil, ook al roept de slager dat hij het wel weet.
Dit vergt wat meer vaardigheid - Het is natuurlijk het beste om zelf het vlees vlak voor het opdienen te snijden. Leg de ossehaas goed in folie gewikkeld een paar uur in de vriezer. Snijd hem daarna op je eigen snijmachine of met een goed, scherp mes in héle dunne plakjes. Dat kort vriezen zorgt ervoor dat de buitenkant van de ossehaas net bevroren is waardoor het stevig is, zodat het vlees niet in elkaar wordt geduwd tijdens het snijden. Let er bij het snijden op dat je géén zaagbeweging gaat maken. Eén lange haal naar voren, één lange haal naar achter, meer heb je niet nodig. Als je gaat 'zagen' trek je het vlees uit elkaar en krijg je geen mooie plakjes. Om een lange haal te kunnen maken heb je natuurlijk wel een mes met een lang lemmet nodig, dus een echt vleesmes.

Toegevoegd na 55 seconden:
http://www.coquinaria.nl/recepten/06.6recept.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij hadden ook een goedkope snijmachine thuis en sneden hier altijd prima het vlees mee.
daarnaast ben ikzelf kok geweest dus.
het licht ook vaak niet aan de prijs maar aan het mes wat er in de machine zit.
duurkoop hoeftniet altijd goedkoop te zijn of ben ık de enige die zo denkt
Bronnen: