mag je van de wet broodjes filet americain verkopen waarvan het vlees bruin verkleurd is?

Ik kwam er thuis pas achter, anders had ik ik m'n broodje waarschijnlijk wel teruggebracht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In filet american zit veel ' troep' om het die rode kleur te geven, misschien heb jij een broodje met minder ' troep' ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Troep? Ik zou toch zweren dat ze dat gewoon conserveermiddelen noemden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog steeds geen reden om het troep te noemen.

Antwoorden (3)

Ik werk in de horeca en je mag producten maar een korte tijd bewaren nadat het aangebroken is. 48 uur namelijk. Filet American verkleurd na mijn weten niet in een bruine kleur binnen deze tijd. Als ik verkleuring in mijn producten zou zien, zou ik het nooit verkopen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus ik denk dat je het inderdaad niet meer hoort en mag te verkopen
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door invloed van licht verkleurd Filet American binnen een uur. Door uitdroging heb je wel gelijk, dan pas na 48uur als het niet verpakt is.
zeker weet ik het niet, maar volgens mij zegt de wet niets over de (ver)kleur(ing) van vlees.
Zolang het vrij van ziektekiemen is (of in elk geval beneden de norm) mag het gewoon verkocht worden.
(Het hoeft niet eens lekker te zijn :) )
Als de filet in de winkel al verkleurd was, moet de winkelier zich vreselijk schamen, maar als je het broodje ongekoeld vervoerd hebt, kan de verkleuring ook onderweg opgetreden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verkleuring van filet Americain hoeft niets te betekenen het gaat om de houdbaarheid.

Filet Americain is een vers rundvlees product. Rundvlees heeft het nadeel om onder invloed van lucht en licht snel te verkleuren, deze verkleuring heeft niets met de houdbaarheid te maken, het tast wel de smaak aan.

Zolang de houdbaarheid niet verstreken is kan er vanuit de wetgeving niet tegen opgetreden worden.