Waarom is de laatste plak kaas in een pakje gesneden kaas altijd iets dikker?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is dat zo? Niet bij de lidl pakjes iig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe ligt de laatste plak kaas of vleeswaar bovenop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is nooit bij de gesneden kaas die wij in huis hebben( verschillende merken),dat klopt dus niet.

Het beste antwoord

Als je zo'n pakje koopt, en je controleert het gewicht, dan zul je zien dat het (met een minimale toegestane afwijking) precies zoveel weegt, als dat er op het pakje staat.

Omdat er ook wel eens een gaatje in de kaas zit, is het onmogelijk om de snijmachine precies zó af te stellen, dat het gewicht na het snijden, precies zo is, als er in het pakje moet. Maar natuurlijk zitten ze al wel een heel eind in de goede richting.

Als er 10 plakken in zo'n pakje moeten, wordt er na de 9e plak even gekeken hoeveel er precies nog bij moet. Bij een pakje van 200 gram, kan dat dan b.v. 22 gram zijn of 27 gram. De snijmachine zal dus de laatste plak precies op maat maken, zodat het gewicht klopt.

Natuurlijk stellen ze het een beetje krap in bij de eerste 9 plakken, want anders heb je kans dat de 10e plak 3 of 4 gram moet worden, en dan krijg je een plakje kaas waar je doorheen kunt kijken. :-)

Natuurlijk hoef ik je niet te vertellen dat dat een volledig geautomatiseerd proces is. Er staat dus niemand te wegen, te rekenen, of de snijmachine te verstellen. Hoogstens is er iemand die een stuk of 20 van die lopende banden een beetje in de gaten houdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze moeten aan een bepaald gewicht zitten. Laatste plak is daarom zwaarder. Spreekt mijn logica...maar miss is er een kaasexpert in de zaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is mij zelf nooit opgevallen.
Ik heb wel een mogelijke verklaring hiervoor echter ik kan dat niet aantonen.
Als de laatste plak dikker is dan de bovenliggende plakjes dan betekent het dat de kaas iets eerder op raakt. I.p.v een dikke plak zouden er dan 2 normale plakjes in gelegen hebben en zou je ietsjes langer met de kaas doen.
Nu raakt de kaas eerder op en dus ga je ook eerder nieuwe kaas kopen. Voor de kaasfabriek betekent dit meer omzet omdat niet alleen jij maar ook duizenden andere huishouden die kaas gekocht hebben en dus eerder nieuwe kaas gaan kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft te maken met de snijafstand van de messen die de kaas snijden en de daarbij behorende weerstand van kaas en mes.

Machinaal worden er blokken kaas door een snijmachine gedaan, deze hebben een bepaalde soortgelijke maat. Als het laatste/uiterste gedeelte van het blok kaas door de snijmachine gaat, kan het of een volle plak "maken" of een dikkere plak. Dit laatste gebeurt juist omdat als het uiterste gedeelte van het kaasblok NIET tussen de marge van de snijafstand van de messen valt, niet wordt meegenomen en dus door het geringere volume en massa minder tegenwicht biedt aan de messen om het door te kunnen snijden.