"Bacon met gebakken eieren" wordt vaak gebruikt als ontbijt binnen een eiwitrijkontbijt.

"Vruchtensap en brood of toast" worden afgeraden, dus qua drinkontbijt mag het dan geen vruchtensap zijn. Je zou dan kunnen kijken iets als Breaker van Friesche Vlag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan heus geen kwaad, Bazzz. Cholesterol in voeding verhoogt het bloedcholesterol niet. Dat wordt hoger door geestelijke en lichamelijke stress, bijvoorbeeld veroorzaakt door de veel aangeprezen zonnebloemolie, die pas echt de pest is voor hart en bloedvaten, om over kunstmatig geharde margarine nog maar te zwijgen... Kort, maar m.i. tot nu toe het beste antwoord. Eieren zijn zeer voedzaam, gezond en goed tegen de honger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het ook wat eentonig vinden maar kwaad voor je gezondheid kan het niet als je verder gevarieerd eet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wordt vaak beweerd maar dat is dus gewoon niet waar. Integendeel, eieren verlagen zelfs het cholesterol door het hoge lecithinegehalte. Een voeding die rijk is aan linolzuur verlaagt het bloedcholesterol wel iets maar doet dat omdat die cholesterol heel hard nodig is om de ontstekingsprocessen die door linolzuur veroorzaakt worden te lijf te gaan. Cholesterol is namelijk een belangrijke herstelstof. Dat verzadigde vetten het cholesterol verhogen is ook al niet waar en ook niet dat ze slecht voor de gezondheid zijn. Het zijn verkeerde interpretaties die in de vorm van leugens door de voedings- en de farmaceutische industrie in stand zijn gehouden. Als je heel kritisch de evolutie van Becel volgt zie je precies wat ik bedoel. Veertig jaar geleden moesten we ons voltanken met linolzuur. Hoor je Unilever daar nog over? Nee, nu is omega 3 helemaal in. Als je goed zoekt zit er inderdaad een spoortje van die vetzuren in de dieetmargarines van Unilever, tussen (nog steeds) de overmaat aan spotgoedkope zonnebloem- en sojaolie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed, maar is geoxideerd cholesterol oorzaak of gevolg? Bijvoorbeeld van gemanipuleerde voeding? Ontstekingsprocessen zijn m.i. de kern van het metabole syndroom dat niet alleen diabetes en hart- en vaatziekten inhoudt maar ook een aantal vormen van kanker, mogelijk CVS en nog een aantal andere ziekten en syndromen. 'Degeneratieve processen' is me wat te kort door de bocht omdat die over het algemeen teveel met ouderdom worden geassocieerd. Daarvoor komt 'ouderdomsdiabetes' me tegenwoordig te vaak voor bij kinderen. Ik zoek samenhangen, verbanden, overeenkomsten. Jij graaft ook dieper dan oppervlakkig. Ga daar alsjeblieft mee door.
Je hebt soja melk, kost voor de normale variant minder dan een euro per liter in de supermarkt. Extra voordeel is dat er dan plantaardige eiwitten inzitten. (net weer even beter t.o.v. dierlijke eiwitten.
Deze kan je dan pimpen met wei-eiwit. Te koop bij sportzaken. Dit poeder, met bijvoorbeeld banaan en aardbeien smaak, wat in bussen zit, kan je dan mengen met de soja melk.
Erg goede eiwit shake in de ochtend. Allemaal natuurlijke stuff.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ieder geval beter voor dier, milieu en de wereldvoedselvoorraad, maar dat is misschien niet wat hij bedoelt.
Drinkontbijt zelf maken; (1 groot glas)

1½ eetl. havermoutvlokken oplossen in 100 ml. kokend water. Laat dit enkele minuten staan.
Maak intussen 150 gr. aardbeien, of frambozen of bessen of een combi ervan, schoon en doe ze in een blender of keukenmachine. Doe hierbij de geweekte havervlokken, 3 eetl. yoghurt en 1 theel. honing.
Mix het geheel tot een romig drinkontbijt.

Je kunt ook een staafmixer gebruiken als je geen blender of keukenmachine hebt.
Je kunt het ook al klaarmaken voor je naar bed gaat, dan heb je met één greep uit de koelkast een snel ontbijt-to-go.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zou niet elke dag een drinkontbijt maken. Door te kauwen komt je spijsvertering nl. pas goed op gang.
Wissel daarom af met af en toe een lekkere muesli met noten , zaden en verse fruitstukjes. Ook lekker met (vanille) yoghurt of kwark.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
damn, wat veel werk in de ochtend. Schoonmaken besjes, water koken, mixen. pffff.
Jij hoeft zeker nergens heen in de ochtend? :-)
amc
12 jaar geleden
Is prima 's avonds voor te bereiden. (^0^)
Je zou het niet denken, maar een kleine portie friet is zeer verstandig op de vroege ochtend. Het vet van de friet (wel plantaardig!) zorgt dat je elzynowaarde aan het begin van de dag stijgt waardoor je meer weerstand hebt. De koolhydraten zijn goed voor de spieren en het natriumgehalte is goed voor de ijzer in je lichaam. Eet de friet niet met satesaus of curry, maar wel met yoghurtmayonaise. En pas een beetje op met de zout (wat je ook bij een eitje in de vroege ochtend moet doen). Eet smakelijk!