Hoe kook ik custard pudding zonder de bodem van mn pan te vernielen?

Is daar een trucje voor misschien? Elke keer als ik custard kook is de bodem van de pan zwart/bruin aangeslagen en ik krijg het gewoon bijna niet schoon. Erg vervelend. Gas hoog of laag maakt geen verschil. Doe ik iets fout?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Custard may be cooked in a bain-marie to keep a crust from forming on the outside of the custard before the interior is fully cooked. In the case of the Creme Brulee, placing the ramekins in a roasting pan and filling the pan with hot water until it is 1/2 to 2/3 of the way up the sides of the ramekins transfers the heat to the custard gently, which prevents the custard from curdling. The humidity from the steam that rises as the water heats helps keep the top of the custard from becoming too dry.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tip voor het schoonmaken, zet een laag water in de pan met afwasmiddel erbij op het vuur en laat het zachtjes koken, is het zo weer schoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou het ook eens kunnen proberen in een pan met antiaanbaklaag, als je dat hebt. Is misschien een beetje vreemd, maar aangezien dingen daarin véél minder snel aanbranden, zou dat best kunnen werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://m.goeievraag.nl/vraag/158335
In de magnetron kan ook

Het beste antwoord

Verschillende methodes. Behalve het al genoemde au-bain-marie, kun je ook:
A) Pan met dikke bodem en anti-aanbaklaag gebruiken.

B) Zo kort mogelijk de custard koken, of liever zelfs niet helemaal koken, maar net voor het kookpunt houden en blijven roeren. Duurt iets langer, maar dan bindt de custard uiteindelijk ook en de pan is niet of minder aangebrand.

C) Direct na het koken de custard in de vorm of de bakjes schenken, de pan met heet water en een afwasborstel globaal schoon maken. Dan een handjevol soda in de pan, plus een laagje water van ongeveer 3 cm. Terug op het gas zetten, aan de kook brengen. Gas omlaag, kwartiertje laten staan en alle aanbaksels zijn helemaal losgeweekt. De pan kun je dan zo met een afwaskwast schoonmaken, schrobben is niet meer nodig.

Extra bonus tip ;)
Weet je hoe je het vel op de custard kunt voorkomen? Veelgehoord advies is een laagje suiker erop strooien. Ik vind dat weinig effectief en veel te zoet.
Leg een stukje huishoudfolie echt boven op de vla of pudding, zó dat er geen lucht meer tussen het folie en de custard zit. Na afkoeling haal je het folie weg en je hebt helemaal geen vel op de custard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Au bain marie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Continu goed blijven roeren, ook over de bodem. Ik weet niet of je dat al doet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de pan met koud water omspoelen help
maar ook de melk vervangen voor gieten melk daar zit geen lactose in