Hoe kook ik custard pudding zonder de bodem van mn pan te vernielen?

Is daar een trucje voor misschien? Elke keer als ik custard kook is de bodem van de pan zwart/bruin aangeslagen en ik krijg het gewoon bijna niet schoon. Erg vervelend. Gas hoog of laag maakt geen verschil. Doe ik iets fout?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Verschillende methodes. Behalve het al genoemde au-bain-marie, kun je ook: A) Pan met dikke bodem en anti-aanbaklaag gebruiken. B) Zo kort mogelijk de custard koken, of liever zelfs niet helemaal koken, maar net voor het kookpunt houden en blijven roeren. Duurt iets langer, maar dan bindt de custard uiteindelijk ook en de pan is niet of minder aangebrand. C) Direct na het koken de custard in de vorm of de bakjes schenken, de pan met heet water en een afwasborstel globaal schoon maken. Dan een handjevol soda in de pan, plus een laagje water van ongeveer 3 cm. Terug op het gas zetten, aan de kook brengen. Gas omlaag, kwartiertje laten staan en alle aanbaksels zijn helemaal losgeweekt. De pan kun je dan zo met een afwaskwast schoonmaken, schrobben is niet meer nodig. Extra bonus tip ;) Weet je hoe je het vel op de custard kunt voorkomen? Veelgehoord advies is een laagje suiker erop strooien. Ik vind dat weinig effectief en veel te zoet. Leg een stukje huishoudfolie echt boven op de vla of pudding, zó dat er geen lucht meer tussen het folie en de custard zit. Na afkoeling haal je het folie weg en je hebt helemaal geen vel op de custard.

Bronnen:
Eigen ervaring

Au bain marie.

Continu goed blijven roeren, ook over de bodem. Ik weet niet of je dat al doet?

de pan met koud water omspoelen help maar ook de melk vervangen voor gieten melk daar zit geen lactose in

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100