Als ik onbijten oversla of later ontbijt, eet ik beduidend minder, dan kan ik toch beter maar niet ontbijten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Die kun je dus beter nuet overslaan.

Waarom zou je het ontbijt, of welke maaltijd dan ook, overslaan? Regelmatig eten is veel beter voor je spijsvertering en vetverbranding. Wil je afvallen? Dan moet je zeker geen maaltijd overslaan. Hoe langer jij wacht met eten, hoe sterker je lichaam in de 'opslag-modus' gaat - wat betekent dat de calorieën uit je volgende maaltijd niet verbrand worden, maar opgeslagen. Gewoon ontbijten dus, geen maaltijden overslaan, en als je wat minder wil eten: kleinere porties nemen en jezelf niet toestaan tussendoor van alles te snoepen.

Juist als je het ontbijt gaat overslaan, gaat je stofwisseling slechter werken en begint het lichaam stoffen op te slaan als reserve. Niet ontbijten zorgt er dus voor dat je dikker wordt en slecht in je energie zit, dus minder presteert.

Je dag beginnen zonder ontbijt kun je vergelijken met , je auto willen starten zonder benzine. Geen brandstof , geen prestatie.

Dat is jezelf voor de gek houden, als jij denkt dat je minder eet door het ontbijt over te slaan. Je compenseert dat namelijk later op de dag. Door uitgebreider te lunchen of te dineren, of door tussendoortjes. Schrijf maar eens op wat je zoal binnenkrijgt op een dag. Dranken tellen ook mee! Ik ga niet beweren dat je móet ontbijten, dat doe ik zelf namelijk ook niet. Maar als je concentratieproblemen krijgt dan moet je wel weten dat een gebrek aan voedingsstoffen daar de oorzaak van kan zijn. Als jij je goed voelt bij het overslaan van het ontbijt, en later op de dag wel alle onderdelen van de schijf van vijf binnenkrijgt, dan is er geen bezwaar tegen. Maar je kunt niet stellen dat het béter is om niet te ontbijten.

Nee hoor. Het is goed om te ontbijten; de darmen worden zo aan het werk gezet en het levert de energie op die we nodig hebben om ons te kunnen concentreren. En ontbijten is ook verstandig als je op gewicht wilt blijven. Er zijn echter veel mensen die 's ochtends niet ontbijten omdat ze echt niets binnen krijgen (ik). Dan is het toch verstandig om wat later in de voormiddag wat fruit, een schaaltje yogurt of havermout te eten. Want of je nou om zeven uur of om tien uur een licht ontbijt eet, het tijdstip maakt geen verschil. Je zal s' middags minder honger hebben en bijgevolg ook minder eten. (volgens Roy van der Ploeg van Het Voedingscentrum en Ralf Hartemink van de Wageningen Universiteit)

Bronnen:
http://www.telegraaf.nl/vrouw/gezond_leven...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100