Als ik onbijten oversla of later ontbijt, eet ik beduidend minder, dan kan ik toch beter maar niet ontbijten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je lichaam daardoor op spaarstand gaat staan, kan het zijn dat je aankomt, ondanks het feit dat je minder eet.
Het gaat namelijk niet alleen over hoeveel calorieën er in je voedsel zit, maar ook hoeveel je lichaam verbruikt, en als je niet ontbijt kan je lichaam op een spaarstand gaan staan en dan weinig verbruiken.
Ritsuka
12 jaar geleden
Altijd binnen 2-3 uur na opstaan ontbijten, ook al is het maar een bakje yoghurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat vreemd, bij mij is het tegenovergestelde het geval. Als ik laat ontbijt of het ontbijt oversla, blijf ik de hele dag honger houden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn zoveel mensen die niet ontbijten.
Mijn moeder en broer bijvoorbeeld krijgen echt niks weg voor de middag. Je eet beduidend minder zeg je,je wilt dus afvallen?
Dan kan je toch beter wel ontbijten en eventueel de lunch overslaan.
Je ontbijt wordt beter verteerd dan een latere maaltijd omdat je spijsvertering nog op gang moet komen.
Dan val je dus meer af,als je dat wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook lunch overslaan is niet verstandig als je wilt afvallen, ook dan gaat je lichaam in de spaarstand. Het is veel effectiever om wel de gewone maaltijden te nuttigen, maar dan gewoon wat minder calorieën per maaltijd.

Antwoorden (6)

Nee het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Die kun je dus beter nuet overslaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je het ontbijt, of welke maaltijd dan ook, overslaan? Regelmatig eten is veel beter voor je spijsvertering en vetverbranding. Wil je afvallen? Dan moet je zeker geen maaltijd overslaan. Hoe langer jij wacht met eten, hoe sterker je lichaam in de 'opslag-modus' gaat - wat betekent dat de calorieën uit je volgende maaltijd niet verbrand worden, maar opgeslagen.

Gewoon ontbijten dus, geen maaltijden overslaan, en als je wat minder wil eten: kleinere porties nemen en jezelf niet toestaan tussendoor van alles te snoepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
+ !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
top +
Juist als je het ontbijt gaat overslaan, gaat je stofwisseling slechter werken en begint het lichaam stoffen op te slaan als reserve.
Niet ontbijten zorgt er dus voor dat je dikker wordt en slecht in je energie zit, dus minder presteert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je dag beginnen zonder ontbijt kun je vergelijken met , je auto willen starten zonder benzine.
Geen brandstof , geen prestatie.
12 jaar geleden
Dat is jezelf voor de gek houden, als jij denkt dat je minder eet door het ontbijt over te slaan. Je compenseert dat namelijk later op de dag. Door uitgebreider te lunchen of te dineren, of door tussendoortjes. Schrijf maar eens op wat je zoal binnenkrijgt op een dag. Dranken tellen ook mee! Ik ga niet beweren dat je móet ontbijten, dat doe ik zelf namelijk ook niet. Maar als je concentratieproblemen krijgt dan moet je wel weten dat een gebrek aan voedingsstoffen daar de oorzaak van kan zijn. Als jij je goed voelt bij het overslaan van het ontbijt, en later op de dag wel alle onderdelen van de schijf van vijf binnenkrijgt, dan is er geen bezwaar tegen. Maar je kunt niet stellen dat het béter is om niet te ontbijten.
Amadea
12 jaar geleden
Nee hoor. Het is goed om te ontbijten; de darmen worden zo aan het werk gezet en het levert de energie op die we nodig hebben om ons te kunnen concentreren. En ontbijten is ook verstandig als je op gewicht wilt blijven.

Er zijn echter veel mensen die 's ochtends niet ontbijten omdat ze echt niets binnen krijgen (ik). Dan is het toch verstandig om wat later in de voormiddag wat fruit, een schaaltje yogurt of havermout te eten.

Want of je nou om zeven uur of om tien uur een licht ontbijt eet, het tijdstip maakt geen verschil. Je zal s' middags minder honger hebben en bijgevolg ook minder eten.
(volgens Roy van der Ploeg van Het Voedingscentrum en Ralf Hartemink van de Wageningen Universiteit)