volgend jaar zal ik een volledige week moeten overleven in een bos zonder dat ik voedsel meekrijg. Dus hier m'n vraag: welke insecten mag je opeten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga je de commando-opleiding doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou gewoon een paar mueslirepen meenemen en die insecten overlaten aan de echte liefhebbers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed idee, compris, maar als toekomstig commando gaat dat niet werken.
Vandaar mijn vraag: WAAROM moet dat en van wie en hoezo????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In plaats van je kennis te halen op GV, zou ik het antwoord elders zoeken, bijv. in goede 'overlevingsliteratuur'.

Antwoorden (4)

Fruitvliegjes.

Verder zou ik daarmee oppassen!
Veel insecten slaan toxische stoffen in hun systeem op, en zijn pas geschikt als voedsel voor de mens, na een bepaalde bereiding. Sommige insecten moeten zich eerst leegpoepen om geschikt voor consumptie te zijn.

Overigens kan een gezond mens probleemloos een week zonder voedsel. Eet liever wat bosbessen en bramen in het bos, als je die vinden kunt, en pluk die bij voorkeur zo hoog mogelijk. Indien je ze laag plukt is de kans aanwezig dat er urine van zoogdieren op zit.

Veel belangrijker dan eten is om er voor te zorgen dat je schoon water binnen krijgt.

Het drinken uit een sloot of vijver in het bos hoeft verder helemaal niet verkeerd te zijn. Indien je dat echter niet gewend bent, kun je er wel goed ziek van worden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je internetaansluiting in het bos?
Dan kan deze: http://www.permacultuurnederland.org/planten.php van pas komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bank: nou, dat valt wel mee hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede tips! Ik zou ook eerder voor noten en vruchten gaan dan insecten. En eh.. in geval van nood kun je altijd nog je urine drinken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de vraag ging over insecten. de kans op en giftig insect is ontzettend klein. de kans op eten van giftige paddestoelen of planten veel groter.
Niets.

In Nederland mag men zich in bossen en andere natuurgebieden zich niet buiten de paden begeven.

Ook mag je geen vanginrichtingen plaatsen waarmee je (mogelijk) beschermde dieren mee kunt vangen, aangezien er in de insectenwereld ook veel dieren zijn die beschermd zijn is dus vangen van insecten een af te raden bezigheid.

Je plan om te overleven zonder voedsel valt bij deze dus in duigen, ook water uit een sloot of plas halen is niet toegestaan, je vertrapt dan de waterkant waarin zeldzame dieren kunnen leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een nonsens Jaap. Vraag wordt gesteld op een Nederlandse site zonder de vermelding dat hij het elders gaat doen, mogen we er van uit gaan dat het in Nederland zal plaatsvinden. Daarbij geld deze regel niet alleen in Nederland maar in een groot aantal andere Europese landen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lopen of vliegen op bospaadjes geen insecten dan? Mieren genoeg, zou ik denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En mag je zonder meer elke soort mier eten of zijn daar ook nog beschermde soorten bij? Daarbij mag je in een natuurgebied (waar een bos ook toebehoort) de dieren niet verstoren, dus in een bos mag je geen mieren vangen die op een bospad lopen, je mag niet de mug vangen die jou irriteert (extreem gesteld naar de wet), de vlieg niet doodslaan die om je hoofd heen zoemt (extreem gesteld naar de wet). Dus neen het mag niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Neen'? Nou, dan is het te hopen dat je geen miertje plet als je op een bospad loopt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Flora- en faunawet is daar duidelijk in. Buiten de huismuis, bruine- en zwarte rat mag er in de natuur geen enkel dier gedood worden, dus extreem gesteld ben je ook strafbaar als je een mier dood trapt op een bospad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je mij dan uitleggen waarom in tuincentra allerlei middelen worden verkocht tegen mieren, luizen en ga zo maar door en waarom gemeenten dit soort middelen ook gebruiken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als eerste mogen gemeentes op openbare terreinen geen verdelgingsmiddelen voor insecten gebruiken en is gif zoals tegen bladluis ook uit den boze. De mierenlokdoosjes die bij tuincentra te verkrijgen zijn mogen enkel op eigen terrein gebruikt worden, net zoals de "bestrijdingsmiddelen" tegen bladluis etc. en moeten van een dusdanige samenstelling zijn dat ze geen schade toebrengen aan andere dieren in en buiten de tuin. Overigens kunnen we dan niet spreken van een verstoring van een natuurlijk leefgebied, toch is er een sterke lobby gaande om ook die verdelgingsmiddelen te verbieden, vergeet niet dat de natuur een perfecte samenleving is met een uitgebalanceerde voedselketen. De bladluis wordt gegeten door een lieveheersbeestje, deze wordt gegeten door een vogel (bv. merel), deze valt weer ten prooi aan een ander roofdier etc. etc. Als één van de dieren een giftige stof binnen heeft kan dat een naar gevolg hebben voor de gehele natuurlijke voedselketen. Blijft dus toch staan dat een verstoring van een natuurlijk leefgebied uit den boze is en het vangen van insecten niet toegestaan is in een natuurgebied.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Flora en Faunawet gaat in artikel 8 en 9 duidelijk uit van beschermde planten- en diersoorten. De Nederlandse zoogdieren zijn bijna allemaal beschermd, de insecten bijna allemaal niet. Paddenstoelen zijn helemaal niet beschermd bij mijn weten en schimmels worden helemaal niet genoemd in de wet. Ik ben het niet met je eens dat het eten van een paar sprinkhanen een verstoring van het leefgebied tot gevolg heeft. Zeker niet als het om een overleving gaat en je volgens artikel 2 netjes met de natuur om moet gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, Som, dat vind ik ook. Theodbn, ik vind je antwoorden een beetje rigide overkomen, eerlijk gezegd. Waar is je eigen gevoel en verantwoordelijkheid? Leef jijzelf echt zo helemaal naar de letter van de wet? Waar is eenieders eigen verantwoordelijkheid en inschattingsvermogen als wat men doet, eerst moet worden getoetst aan de wet? Iedereen weet toch dat het eten van een paar insecten door een enkele individueel toch geen noemenswaardige schade toebrengt aan het milieu? Ja, anders is het als insecten zouden worden gevangen voor bijv. commerciële doeleinden, maar daar is hiervan geen sprake. Met andere woorden: ik vind je antwoord op deze vraag niet waardevol en heb dan ook een min gegeven. Ik denk dat de vraag geïnterpreteerd dient te worden als: Hoe overleef ik zonder hulpmiddelen in een bos?; Wat zijn veilige insecten om te eten, zodat ik geen ongezonde zaken binnenkrijg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theobdn, overigens bedankt voor je uiteenzetting over verdelgingsmiddelen. Dat was ik nog vergeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo vat ik de vraag ook op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als eerste gaan jullie volledig voorbij aan artikel 11 van de Flora en faunawet; Artikel 11 Het is verboden nesten, holen of andere voortplantings- of vaste rust- of verblijfplaatsen van dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, te beschadigen, te vernielen, uit te halen, weg te nemen of te verstoren. En dan met oog op dit gedeelte: Het is verboden verblijfplaatsen van dieren te verstoren. Als je je eigen buiten de paden in een natuurgebied begeeft verstoor je de verblijfplaats van dieren. Ook het wegvangen van voedsel van dieren (insecten zijn nu eenmaal het voedsel van vele vogels) is een verstoting tegen dit artikel. Ook tegen artikel 10 verstoot men zich als men insecten gaat vangen: Artikel 10 Het is verboden dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, opzettelijk te verontrusten. Zich buiten de paden begeven verstoot man al tegen deze regel. Doe je het in je tuin of ander privédomein dat niet aangemerkt kan worden als natuurgebied is het wel toegestaan. Zelfs instanties als Staatsbosbeheer, Ravon, Natuurmonumenten en alle andere instanties moeten een vergunning aanvragen wanneer ze een natuurgebied willen betreden voor telling of iets dergelijks. Dat jullie de vraag anders interpreteren is iets anders, duidelijk staat er of men in een bos insecten mag vangen, aan de hand van de Flora en faunawet is het verboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik haak af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik overleef het zo ook niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan ook niet helpen dat de overheid op deze manier de natuur wil beschermen.
De meeste insecten zijn gewoon eetbaar en worden in veel landen als lekkernij beschouwd.
Hieronder een interessant artikel▼
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed antwoord.
Planten en bessen van planten kunnen giftig zijn. En ook met paddestoelen moet je oppassen. Weet wat je eet!

Het eten van dieren en insecten is vrij risicoloos. Wormen, mieren, sprinkhanen, krekels, maden zijn goed eetbaar en rijk aan proteine.

Ik zou wel oppassen met harige rupsen omdat de brandharen giftige stoffen bevatten.

In Amerika kan je ook schorpioen eten, als je de gifstaart verwijderd.

Toegevoegd na 11 uur:
Volgens de Flora- en Faunawet mag je in Nederland beschermde diersoorten niet vangen of verstoren (artikel 9) en beschermde plantensoorten niet vernielen artikel 8). Je moet je tevens aan artikel 2 lid 1 en 2 houden, wat betekent dat je netjes met de natuur om je heen om gaat.

Beschermde diersoorten zijn bijna alle voorkomende zoogdieren. Er zijn weinig insecten en ongewervelde soorten beschermd, maar voor de zekerheid een lijst van het ministerie van LNV die je kunt afdrukken en meenemen. De geelgerande watertor mag je dus niet vangen evenals de zwartrugbosmier.

De vruchtlichamen van planten kan je natuurlijk rust eten (zoals appels, peren en niet giftige bessen), daarmee verniel je de plant niet, maar help je met de verspreiding van de vruchten.

Paddenstoelen zijn in Nederland niet beschermd, maar het verzamelen van eetbare paddestoelen wordt in Nederland ontmoedigd en kan verboden zijn via plaatselijke verorderingen.

Toegevoegd na 2 dagen:

Om even terug te keren op de vraag een kleine toelichting.

Ik noem hierboven maden, die moet je niet eten. Ze kunnen ziektes overdragen. Ik bedoelde eigenlijk meelwormen.

Zie ook het receptenboek van Peter de Batist "De mens is een insecteneter". In de pers schrijft hij:

(...)Natuurlijk zijn ze (insecten) niet allemaal eetbaar. 'Blijf weg van vliegen en maden, die dragen ziektes over op de mens. Sprinkhanen en krekels dragen geen schadelijke ziektes met zich mee. De larven van krekels, zoals de meelworm en de buffaloworm, zijn vatbaar voor amper drie bacteriën. De huid van moriowormen stoot zelfs bacteriën af. Insecten zijn dus allesbehalve onhygiënisch. Ook kakkerlakken en vlinders met naakte rupsen zijn eetbaar (...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Het eten van dieren en insecten is vrij risicoloos."
Rauw of gebakken/gekookt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In feite maakt dat niet veel uit. Sprinkhanen en mieren kan je rauw eten en maden ook. Je kunt ze ook roosteren en bereiden, zoals een schorpioen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eten van insecten is vrij risicoloos??
Ik denk dat je met het eten van insecten net zo goed op moet passen! Kevers zijn ook insecten. Sommige soorten zijn eetbaar, maar met name de fel gekleurde exemplaren zijn vaak giftig. Kakkerlakken zijn ook insecten. Zitten vaak bomvol en salmonella, en andere troep. Ze worden niet voor niets ook een gevaar voor de volksgezondheid genoemd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als eerste gaan jullie volledig voorbij aan artikel 11 van de Flora en faunawet; Artikel 11 Het is verboden nesten, holen of andere voortplantings- of vaste rust- of verblijfplaatsen van dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, te beschadigen, te vernielen, uit te halen, weg te nemen of te verstoren. En dan met oog op dit gedeelte: Het is verboden verblijfplaatsen van dieren te verstoren. Als je je eigen buiten de paden in een natuurgebied begeeft verstoor je de verblijfplaats van dieren. Ook het wegvangen van voedsel van dieren (insecten zijn nu eenmaal het voedsel van vele vogels) is een verstoting tegen dit artikel. Ook tegen artikel 10 verstoot men zich als men insecten gaat vangen: Artikel 10 Het is verboden dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, opzettelijk te verontrusten. Zich buiten de paden begeven verstoot man al tegen deze regel. Doe je het in je tuin of ander privédomein dat niet aangemerkt kan worden als natuurgebied is het wel toegestaan. Zelfs instanties als Staatsbosbeheer, Ravon, Natuurmonumenten en alle andere instanties moeten een vergunning aanvragen wanneer ze een natuurgebied willen betreden voor telling of iets dergelijks. Dat jullie de vraag anders interpreteren is iets anders, duidelijk staat er of men in een bos insecten mag vangen, aan de hand van de Flora en faunawet is het verboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry hoor, maar als ik een week zonder eten in een bos moet overleven heb ik -om het even plat te zeggen- schijt aan die flora- en faunawet. Honger stillen gaat toch echt voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Artikel 10 en 11 gaat over -> beschermde inheemse diersoorten, dat staat er letterlijk. Daarom heb ik nog even aangegeven welke insecten volgens het Ministerie van LNV beschermd zijn. Dat instanties als Staatsbosbeheer e.d. een vergunning moeten aanvragen voor ze een natuurgebied willen betreden (dus in lopen) is natuurlijk onzin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees memorie van toelichting behorende bij de Flora- en faunawetgeving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke? Een memorie is een "ter kennisgeving: die bijvoorbeeld wordt geschreven bij een update van het artikel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Conan: Je hebt gelijk, je kunt niet alle insecten zomaar opeten. Ik heb mijn antwoord daarom uitgebreid en genuanceerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry maar ik vermoed dat je je eigen is wat meer moet verdiepen in wetgeving. Een memorie van toelichting wordt tegelijk met de wet geschreven om in geval van twijfel het betreffende artikel te verduidelijken. Volgens de memorie van toelichting zijn zowel artikel 10 en artikel 11 geschreven om te voorkomen dat mensen natuurgebieden betreden en daarbij de leefgebieden van de dieren in de natuurgebieden verstoren. Letterlijk houdt dit in dat men zich niet buiten de gebaande paden mag begeven. Komt nog bij dat je geen vangwerktuigen bij je mag hebben (dus ook geen schepnetje om insecten te vangen) en het overleven in een bos in Nederland is niet mogelijk op de wijze zoals vraagsteller beschrijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je inzicht.