Waarom voelt water kouder aan in de mond als je bijvoorbeeld pas pepermunt hebt gegeten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Omdat je de smaakpapillen geprikkeld hebt. De mintsmaak van de pepermunt is erg fris, en als je vlak daarna een slok water neemt zijn de prikkels nog aanwezig en geven de koude smaak door. Een ander voorbeeld is als je een boterham met vleeswaren met (veel) peper erop gestrooid eet en daarna een slok gewone thee neemt, smaakt deze heel pittig/heet. Heel anders dan toen je nog geen hap van je boterham had genomen.
Bronnen:
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zeer waarschijnlijk door de kou=receptor maar de wetenschap is het nog niet met elkaar eens.

Twee concurrenten ontdekten waarom pepermunt koud aanvoelt. Menthol forceert het slot van de kou-receptor. De vorm van die receptor is nu opgehelderd, maar een derde groep zegt dat het niet zo simpel zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De werking van pepermunt is o.a. uitwendig verkoelend. Ook van de blaadjes getrokken thee geeft verkoeling wanneer hij verdampt. Daarom kan je de thee gebruiken bij infecties van neus en bijholten, en als mondwater voor een frisse adem.
Na een pepermuntje heb je zodoende je mondholte verkoeld, en daardoor kan het inderdaad dat water dan kouder aanvoelt. Want een warme mondholte verwarmt het water een beetje voor, voordat het in je slokdarm komt.
Amadea
12 jaar geleden
Dat komt omdat in pepermunt menthol zit, en menthol is een stofje dat je smaakzintuigen in de mond voor de gek houd, dus lijkt het net of de pepermunt koud aanvoelt.

Natuurlijk blijft de menthol in je mond hangen en daarom dat je smaakzintuigen in je mond nog voor de gek gehouden worden en daardoor kunnen andere voedingsmiddelen kouder aanvoelen.

Dat is ook net zoals bij peper, maar dan voelt je mond branderig aan en andere voedingsmiddelen dus ook als je die na de peper eet.
Maar koude dranken zoals water of melk geven juist een blussend gevoel in je mond.